Woensdagavond werd bekend dat Brian Wilson is overleden. Hij was het creatieve brein achter de legendarische groep The Beach Boys. Hij was 82 jaar. Ter nagedachtenis aan Brian hebben we de tien grootste hits waaraan Brian heeft bijgedragen op een rij gezet.
Aan twee grote hits van The Beach Boys heeft Brian Wilson geen bijdrage geleverd. Daarom ontbreken
Een vergelijkbare, maar nog complexere situatie deed zich bijna twintig jaar later voor bij de totstandkoming van Kokomo. In de jaren 80 stond Brian onder de controversiële 24-uursbehandeling van therapeut Dr. Eugene Landy. Hoewel Landy aanvankelijk was aangenomen om Brians leven weer op de rit te krijgen, isoleerde hij hem volledig van zijn familie en bandleden. De rest van The Beach Boys, onder aanvoering van Mike Love, werkte op dat moment grotendeels los van Brian. Hij was in die periode bezig met zijn eerste soloalbum, een project dat zwaar werd beïnvloed en gecontroleerd door Dr. Landy. Volgens Brian zelf was hij te laat op de hoogte gebracht van de opnamesessie van Kokomo om nog een bijdragen te kunnen leveren. Hij zong overigens wel mee op een Spaanstalige versie die later werd gemaakt.
1. Sloop John B (1966)
587 punten - hoogste positie: nummer 1
Sloop John B is niet alleen de grootste hit van The Beach Boys in ons land. Het is ook de grootste Top 40-hit van het jaar 1966. Het is de enige nummer 1-hit van de groep en bezette die positie vier weken. Daardoor kon The Pied Piper niet op nummer 1 komen. Sloop John B is van oorsprong een traditioneel volksliedje uit de Bahama's. Het was bandlid Al Jardine, die de coverversie van het Kingston Trio kende, die voorstelde om het op te nemen. De door Brian gearrangeerde muziek werd op 12 juli 1965 opgenomen in de United Western Recorders-studio in Hollywood. De zangpartijen volgden pas in de laatste weken van december. Brian Wilson zing het eerste en derde couplet. Mike Love doet het tweede. Het nummer verscheen op het legendarische album Pet Sounds, hoewel de stijl van deze single afwijkt van de rest van de plaat.
2. Then I Kissed Her (1967)
411 punten - hoogste positie: nummer 2
Deze hit was een cover van de Amerikaanse top 10-hit Then He Kissed Me van de meidengroep The Crystals uit 1963. The Beach Boys veranderden het perspectief van 'hij' en 'mij' naar 'ik' en 'haar'. Brian Wilson zong mee in de achtergrond en speelde basgitaar, piano en timpani. Hij was bovendien de producer. Het nummer was in de zomer van 1965 al op het album Summer Days (And Summer Nights!!) verschenen, maar werd in de lente van 1967 uitgebracht, omdat de platenmaatschappij vond dat het publiek na Good Vibrations (zie hieronder) veel te lang op een nieuwe single had moeten wachten. Brian en de andere Beach Boys waren niet blij met deze release, omdat dit nummer niet meer paste bij hun doorontwikkelde sound van 1967. Desondanks werd het wel een grote hit. Then I Kissed Her werd van de eerste plaats gehouden door A Whiter Shade Of Pale van Procol Harum.
3. Good Vibrations (1966)
361 punten - hoogste positie: nummer 4
Good Vibrations wordt vaak beschouwd als Brian Wilsons magnum opus en een 'pocket symphony'. Het idee ontstond uit een fascinatie voor de 'vibraties' die mensen (en dieren) afgeven. De bijdrage van Brian Wilson was allesomvattend: hij had het nummer (onder invloed van marihuana) geschreven, hij had het geproduceerd en was de drijvende kracht achter een van de meest complexe producties uit de popgeschiedenis. Het is de grootste hit van de groep die geen cover is. Het nummer werd opgenomen in 22 verschillende sessies tussen februari en september 1967 in meerdere studio's, waarbij hij de opnames in stukjes knipte en aan elkaar plakte. Hij introduceerde ook het gebruik van de electro-theremin, wat het nummer zijn iconische, spookachtige geluid geeft. Good Vibrations was bedoeld als eerste single het project Smile, dat de opvolger van het succesvolle album Pet Sounds had moeten worden. Het project werd later echter afgeblazen en Good Vibrations kwam uiteindelijk terecht op het veel eenvoudiger geproduceerde album Smiley Smiles.
4. Do It Again (1968)
325 punten - hoogste positie: nummer 5
Brian Wilson en zijn neef Mike Love schreven deze nostalgische terugblik op de gloriedagen van het surfen. Brian was ook de producer en speelde piano en orgel op de track. Zijn creatieve stempel is vooral hoorbaar in het unieke drumintro, dat werd gecreëerd door op een houten plank te stampen in zijn eigen thuisstudio. Hoewel de band muzikaal al veel verder was, was Do It Again een bewuste poging om het ongecompliceerde geluid van hun beginjaren opnieuw te vangen, wat resulteerde in een wereldwijde hit. Het nummer zou uiteindelijk de openingstrack worden van 20/20. Aan het begin van de opnames voor dit album nog wel betrokken, maar daarna zonderde hij zich steeds verder af. Do It Again - de titel zegt het al - werd in 1995 nog een keer opgenomen door Brian Wilson voor zijn soloalbum I Just Wasn't Made For These Times en in 2011 zetten The Beach Boys zelf het nummer ook nog eens opnieuw op plaat.
5. Tears In The Morning (1970)
254 punten - hoogste positie: nummer 6
Tears In The Morning is de grootste jaren 70-hit van The Beach Boys. Dit nummer, afkomstig van het album Sunflower uit 1970, is een goed voorbeeld van de periode waarin andere bandleden de creatieve leiding overnamen. Het werd geschreven, geproduceerd en gezongen door Bruce Johnston. De bijdrage van Brian Wilson aan dit nummer was dan ook zeer beperkt; hij zong enkel mee op de achtergrond. De opname vond plaats op 18 november 1969. Brian was in deze periode mentaal en creatief grotendeels afwezig. Het is een van de weinige grote Beach Boys-hits waar hij nauwelijks invloed op heeft gehad. Ondanks dat het in de VS flopte, werd Tears In The Morning een grote hit in ons land.
6. God Only Knows (1966)
179 punten - hoogste positie: nummer 11
God Only Knows was de opvolger van de nummer 1-hit Sloop John B, afkomstig van het album Pet Sounds, Sommige mensen vinden dit het allermooiste popliedje dat er ooit gemaakt is. De bijdrage van Brian Wilson was hier cruciaal en geniaal, maar op de achtergrond. Hij schreef de muziek en produceerde de track, waarbij hij een weelderig geluidslandschap creëerde met ongebruikelijke instrumenten als een Franse hoorn en accordeons. De kwetsbare leadzang liet hij over aan zijn broer Carl. Brian zelf is prominent te horen in de complexe vocale canon aan het einde van het nummer, waar hij samen met Carl en Bruce Johnston een hemelse harmonie zingt. De andere Beach Boys zijn niet te horen op deze opname. In de VS werd God Only Knows slechts een bescheiden hit. Dat komt omdat het daar slechts een B-kantje was, namelijk dat van Wouldn't It Be Nice. In Europa stond juist God Only Knows op de A-kant en Wouldn't It Be Nice op de B-kant.
7. Cotton Fields (1969)
155 punten - hoogste positie: nummer 12
Cotton Fields is een cover van het gelijknamige nummer van de Amerikaanse blueszanger Lead Belly. Net als bij Sloop John B was het Al Jardine die aandrong op het opnemen van deze klassieker. De groep nam dit nummer in november 1968 op voor het album 20/20. De versie was gearrangeerd en geproduceerd door Brian Wilson. Al Jardine was achter niet tevreden met die versie. Voor de single nam hij het nummer opnieuw op, maar deze keer schreef hij arrangement zelf en deed hij ook zelf de productie. Op de singleversie was Brian enkel nog als achtergrondzanger te horen, terwijl hij op de albumversie ook nog piano speelde.
8. Barbara Ann (1966)
148 punten - hoogste positie: nummer 18
Barbara Ann, een cover van het gelijknamige doo-wopnummer van The Regents uit 1961, werd op 23 september 1965 opgenomen tijdens een spontane studiosessie en belandde op het album Beach Boys' Party!. Het nummer klinkt als een feestje en dat was het ook. De bijdrage van Brian Wilson is hier heel direct: hij produceerde de sessie en deelde de leadzang met Dean Torrence (van het duo Jan & Dean), die toevallig in de studio aanwezig was. Het nummer toont een veel lossere, speelsere kant van de band, in schril contrast met de serieuze en complexe muziek die Brian op datzelfde moment voor Pet Sounds aan het maken was. André Van Duin coverde het nummer in 1986 onder de titel Barbecue en had er een bescheiden hit mee. Iedereen die in de jaren 70 geboren is, kent deze melodie natuurlijk ook dankzij de televisiereclames voor Page-toiletpapier.
9. Heroes And Villains (1967)
147 punten - hoogste positie: nummer 11
Heroes And Villains was de langverwachte opvolger van de hitsingle Good Vibrations en had het visitekaartje van het ambitieuze maar onvoltooide Smile-project moeten worden. Bovendien was dit de eerste samenwerking tussen Brian Wilson en tekstschrijver Van Dyke Parks. Brian Wilsons bijdrage was hier, net als bij Good Vibrations enorm groot. Hij was de componist en producer van dit modulaire epos, dat bestaat uit verschillende, contrasterende muzikale secties die samen een verhaal vertellen. De opnames waren extreem complex en duurden van mei 1966 tot juni 1967. Met maar liefst 33 opnamesessies is er geen enkel ander nummer van The Beach Boys waar meer opnamedagen voor nodig waren. Na het afblazen van Smile besloot Brian om Heroes And Villains helemaal opnieuw op te nemen. Dat gebeurde tijdens de laatste drie opnamedagen op 12, 13 en 14 juni 1967. De single werd een minder groot succes dan dat Brian verwacht had. Dit gegeven - en het mislukken van het album Smile - waren belangrijke aanleidingen van dat Brian niet veel later in een depressie terechtkwam.
10. Wipeout! (1987)
144 punten - hoogste positie: nummer 11
Acht van de tien nummers uit deze top 10 komen uit de jaren 60. Eentje komt uit de jaren 70 en eentje uit de jaren 80. Die laatste hit betreft Wipeout!, dat The Beach Boys samen opnamen met het hiphoptrio The Fat Boys. Oorspronkelijk komt dit nummer overigens uit 1963 en werd deze track voor het eerst opgenomen door The Surfaris. Of Brian iets aan deze hit heeft bijgedragen is niet met zekerheid vast te stellen, maar hij zit in ieder geval wel in de videoclip (in tegenstelling tot zijn broer Carl). We geven Brian dus het voordeel van de twijfel. Deze samenwerking met de Fat Boys inspireerde Brian Wilson om zelf ook een rapnummer op te nemen. Smart Girls verscheen in 1990 op zijn soloalbum Sweet Insanity. Het is een van de vreemdste voetnoten uit de carrière van Brian Wilson.
(12-06-2025)