Deze week in de Spotlight: de nieuwe single van Taylor Swift.
2020 was een eng jaar voor velen en bij sommige artiesten zorgde die angst voor een gebrek aan inspiratie. Anderen namen de geïsoleerde tijd juist om zich helemaal in hun werk te storten en nieuwe muziek op te nemen. En dan heb je nog Taylor Swift. Die deed dat laatste even in het kwadraat. Toen ze in juli uit het niets haar achtste studioalbum ‘Folklore’ uitbracht, stond de muziekwereld werkelijk volledig op zijn kop. Taylor, die bekend staat als de koningin van de hints en ver vooraf geplande releases, gooide het roer volledig om. Minder dan een jaar na de release van het pure popalbum ‘Lover’ kwam ze ineens met een volledig indie folkalbum.
‘Folklore’ werd vanwege haar beeldende songwriting door de volledige muziekwereld omarmd als Taylor’s beste album tot nu toe. Dan is 2020 wel geslaagd zou je zeggen. Maar nee, miss Swift was nog niet klaar. Ze besloot dat ze nog niet genoeg had van de wereld die ze op ‘Folklore’ had gecreëerd samen met onder anderen The National’s Aaron Dessner en Bon Iver’s Justin Vernon. Ze gingen terug naar de studio en schreven nóg een album. En weer bracht Swift het uit het niets uit. ‘Evermore’ is geen restjesalbum, extraatje of deluxe uitgave. Het is een volledig nieuw album gebaseerd op dezelfde verhalen met dezelfde overall vibe als ‘Folklore’.
En de eerste reacties zijn al net zo lovend als die in juli. Op ‘Evermore’ bewijst Taylor nog een keer dat ze zonder twijfel de beste songwriter van deze generatie is. Dat geldt ook voor de uitgekozen single. ‘Willow’ is een prachtig liedje met een heerlijke vibe voor een druilerige herfstdag. Taylor’s talent om door een tekst in feite een schilderij te maken is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Het is bijna net zo knap als haar talent om het publiek elke keer weer te verrassen in een jaar waarin we dat zo hard nodig hadden.