Deze week in de Spotlight: De nieuwe single van Taylor Swift met Post Malone.
Taylor Swift is de grootste artiest ter wereld. Misschien zelfs wel een van de grootsten aller tijden. Het klinkt misschien als veel eer, maar Taylor’s impact op de gehele muziekwereld in de afgelopen jaren, is bijna ongeëvenaard. Een gigantische wereldtour, album na album, record na record. Je vraagt je bijna af of Taylor ooit slaapt.
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: deze week kwam haar elfde studioalbum The Tortured Poets Department uit. Hoewel ze afgelopen jaar maar liefst twee van haar oude albums opnieuw uitbracht en het ook net anderhalf jaar geleden is dat haar vorige album Midnights uitkwam, pakt Taylor gewoon door. Met een album dat ze ook nog eens twee uur na de release ontmaskerde als een dubbelalbum met maar liefst 31(!) tracks. In het openingsweekend werd al meteen duidelijk dat Taylor qua verkoop- en streamingcijfers ook dit keer van een andere planeet lijkt te komen. Maar is het de hype waard of valt de inhoud tegen?
The Tortured Poets Department is absoluut de hype waard, maar vooral tekstueel. Het vindt qua productie en stijl geen wiel opnieuw uit voor Taylor en mixt synthpop met folky, akoestische songs zoals we die van haar kennen. Wel is haar pen scherper dan ooit. Taylor is duidelijk op haar sterkst vlak na een breakup en dat bewijst ze met de kwetsbare, soms pijnlijk directe teksten op Tortured Poets Department. De eerste single is Post Malone-samenwerking Fortnight. Een sterk synthpop-liedje waarin Taylor en Post verrassend mooi met elkaar blenden. Wie verder op zoek is naar highlights van het album, kijk niet verder dan het hartverscheurende So Long, London, het cutthroat Who’s Afraid Of Little Old Me en Florence & The Machine-samenwerking Florida!!!