Nieuws
Overig

Top 10: Oscar-hits

Top 10: Oscar-hits
Céline Dion  Lady Gaga  Bradley Cooper  Bill Medley  Jennifer Warnes  Adele  Stevie Wonder  Eminem  Bruce Springsteen  Lionel Richie  Mariah Carey  Whitney Houston  Berlin 

In de nacht van zondag op maandag worden in Hollywood voor de 95e keer de Oscars uitgereikt. Een mooie aanleiding om eens de tien grootste hits op een rij te zetten die ooit de Oscar hebben gewonnen voor het beste originele lied.

Tussen 1965 en 2023 zijn in toaal 62 Top 40-hits geweest die ooit zijn genomineerd voor de Oscar voor het beste originele lied. Van die 62 hits zijn er 23 die hun nominatie hebben verzilverd. Dat zouden er na zondag 24 kunnen zijn, want zowel Hold My Hand van Lady Gaga (uit Top Gun: Maverick) als Lift Me Up van Rihanna (uit :Black Panther: Wakandra Forever) maken dit jaar kans op een Oscar. Er zijn ook nog drie andere nummers genomineerd, maar die hebben de Top 40 niet gehaald.

Omdat 22 noteringen te weinig is voor een top 40, beperken we hieronder tot een top 10. Elders op deze site vind je wel een Oscar Top 40. Daarin hebben we echter ook alle nummers meegeteld die ooit zijn genomineerd voor een Oscar. In onderstaande top 10 vind je alleen hits die de Oscar ook daadwerkelijk hebben gewonnen.

1. MY HEART WILL GO ON- Céline Dion
(Uit Titanic)

Het had niet veel gescheeld of Céline Dion had nooit een hit gehad met My Heart Will Go On. Ten eerste wilde Titanic-regisseur James Cameron alleen gebruik maken van instrumentale muziek die paste bij de periode waarin de film zich afspeelt: 1912. Ten tweede was Céline Dion zelf niet direct enthousiast over het nummer. Ze werd echter overgehaald door haar echtgenoot René Angélil, die wel de potentie van het nummer inzag. Nadat Cameron de uitvoering van Céline Dion had gehoord ging ook hij overstag. In de film zelf was alleen de instrumentale versie te horen, maar tijdens de aftiteling klonk de versie van Céline Dion door de luidsprekers.
Zowel in commercieel als in artistiek opzicht was Titanic een gigantisch succes. Het was de eerste film die meer dan een miljard dollar opbracht en de film kreeg in 1998 een recordaantal van elf Oscars, waaronder die voor het beste filmlied. Ook in de Top 40 zette Céline Dion met My Heart Will Go On een record neer. Ze was de eerste zangeres die met een solohit tien weken op nummer 1 stond. Pas in januari 2019 geleden werd dit record verbroken door Davina Michelle, die met Duurt Te Lang elf weken de lijst aanvoerde.

2. SHALLOW- Lady Gaga & Bradley Cooper
(Uit A Star Is Born)

In 2018 werd de film A Star Is Born genomineerd voor maar liefst acht Oscars, waaronder die voor beste film en die voor de acteerprestaties van de hoofdrolspelers Lady Gaga en Bradley Cooper. De enige nominatie die de film uiteindelijk wist te verzilveren, was die voor beste originele filmlied. Die ging naar het duet Shallow. Lady Gaga had al twee keer eerder in een film gespeeld, maar toen had ze kleine rolletjes. Haar hoofdrol in A Star Is Born viel zo goed in de smaak dat ze daarna ook de hoofdrol kreeg in House Of Gucci en volgend jaar zal ze een grote rol spelen in een musical over Batman-schurk The Joker.
Bradley Cooper kennen we uiteraard als acteur en inmiddels ook als regisseur. Sterker nog: A Star Is Born was zijn regiedebuut. Ondanks zijn veelzijdigheid wacht hij nog altijd op zijn eerste Oscar. Lady Gaga kreeg namelijk wel een Oscar voor Shallow en Bradley Cooper niet. Dat komt omdat de Oscar voor beste lied niet wordt uitgereikt aan de uitvoerenden, maar aan de schrijvers van een lied. In tegenstelling tot Bradley had Lady Gaga wel meegeschreven aan het nummer.
Vóór zijn rol in A Star Is Born had Bradley Cooper geen muzikale ervaring. Ter voorbereiding nam hij maandenlang zang-, piano- en gitaarlessen. Dat bleek niet voor niets, want in de film en op het soundtrackalbum zette hij een overtuigende countryzanger neer.

3. (I'VE HAD) TE TIME OF MY LIFE- Bill Medley & Jennifer Warnes
(Uit Dirty Dancing)

De verwachtingen van Dirty Dancing waren in 1987 niet zo hoog, omdat de film met een klein budget was opgenomen. Desondanks werd de dansfilm een kassucces en dat gold ook voor de soundtrack van de film. (I’ve Had) The Time Of My Life stond in 1988 negen weken op nummer 1 in de Nederlandse Top 40 en werd daarmee de grootste Top 40-hit uit de jaren 80. Bovendien wist het nummer zijn Oscarnominatie te verzilveren.
(I’ve Had) The Time Of My Life werd gezongen door Bill Medley en Jennifer Warnes. Voor Warnes was het haar eerste Top 40-hit, maar ze had wel al eerder een Oscarwinnend nummer gezongen met Up Where We Belong, het duet met Joe Cocker uit de film An Officer And A Gentleman.
Bill Medley had al drie hits op zijn naam staan als helft van het duo The Righteous Brothers, waaronder de top 10-hit Unchained Melody uit 1965. Dat nummer werd in 1990 alsnog een nummer 1-hit nadat het was gebruikt in de film Ghost. Toevallig of niet: net als in Dirty Dancing is in die film een hoofdrol weggelegd voor Patrick Swayze.

4. SKYFALL- Adele
(Uit Skyfall)

De Oscarstatistieken zagen er in 2013 niet zo gunstig uit voor Adele. Skyfall was het titelnummer van de gelijknamige James Bondfilm en Bondfilms leken niet zo populair bij leden van de Academy. Van alle 22 officiële Bondfilms hadden er slechts twee een Oscar gewonnen: Goldfinger uit 1964 en Thunderball uit 1965. Niet in de grote categorieën, maar respectievelijk voor de beste geluidseffecten en visuele effecten. De laatste keer dat een Bondfilm genomineerd werd, was in 1981: For Your Eyes Only.
Skyfall was pas het vierde officiële Bondthema dat genomineerd werd in de categorie voor beste originele lied. Hoewel haar drie voorgangers allemaal strandden, was het bij Adele wel raak. Zij won als eerste artiest een Oscar met een Bondthema. Ook in de Top 40 deed Skyfall het uitstekend. Van alle dertien Bondthema’s die tussen 1965 en 2021 in de Top 40 hebben gestaan, is Skyfall veruit de succesvolste. Na For Your Eyes Only van Sheena Easton is het bovendien de enige die op nummer 1 belandde. Met haar prijs lijkt het er wel op dat Adele een nieuwe trend is gestart.De twee volgende Bondfilms, Spectre en No Time To Die, wonnen namelijk allebei de Oscar voor het beste originele lied. Het betreft de Bondthema's Writing's On The Wall van Sam Smith en No Time To Die van Billie Eilish. Die nummers waren echter niet zo succesvol in de Top 40 en ontbreken daarom in dit overzicht.

5. I JUST CALLED TO SAY I LOVE YOU- Stevie Wonder
(Uit The Woman In Red)

1984 is het meest hitgevoelige jaar in de geschiedenis van de Oscars. Vier van de vijf Oscargenomineerde nummers hebben in de Top 40 gestaan en bereikten allemaal de top 10. In de Amerikaanse Billboard Hot 100 was de prestatie van de vijf genomineerde nummers nog imposanter. Daar bereikten ze allemaal de eerste plaats van de hitlijst.
De grootste van die vier hits was I Just Called To Say I Love You van Stevie Wonder, die met dat nummer zijn enige nummer 1-hit en de grootste hit uit zijn carrière scoorde. Dat was achttien jaar na zijn Top 40-debuut met Blowin’ In The Wind. Ondanks de sterke concurrentie ging Stevie uiteindelijk met de Oscar naar huis. Daarmee was hij na Isaac Hayes met Theme From Shaft de tweede Oscarwinnaar die zijn nummer helemaal zelf uitvoerde, componeerde én produceerde.
Op de avond van de uitreiking droeg Stevie Wonder zijn prijs op aan de Zuid-Afrikaanse burgerrechtenactivist Nelson Mandela, die op dat moment nog in de gevangenis zat. Een dag later reageerde de Zuid-Afrikaanse staatsomroep met een verbod op alle Stevie Wonderliedjes.

6. LOSE YOURSELF- Eminem
(Uit 8 Mile)

Eminem schreef Lose Yourself op de set van de film 8 Mile en nam het nummer tussen de filmopnames door op. Net als Lady Gaga en Bradley Cooper in A Star Is Born speelde hij namelijk zelf de hoofdrol in die film. De rol van Jimmy "B-Rabbit" Smith was voor een groot deel gebaseerd op Eminems eigen leven.
Zowel de film als de acteerprestatie van Eminem kregen in 2002 lovende kritieken. Desondanks werd alleen het themanummer Lose Yourself voor een Oscar genomineerd. Daarmee werd het het eerste hiphopnummer uit de geschiedenis dat een Oscarnominatie kreeg. Dat Eminem de prijs uiteindelijk ook nog eens zou verzilveren, had hij helemaal niet zien aankomen. Hij was zelfs niet eens in de zaal aanwezig bij de Oscaruitreiking. Naar eigen zeggen was hij niet eens naar de tv aan het kijken, maar lag hij thuis te slapen. De Oscar werd in ontvangst genomen door Luis Resto, de enige van de drie componisten van Lose Yourself die bij de uitreiking aanwezig was. Zeventien jaar later, bij de Oscaruitreiking van 2020, zou Eminem alsnog naar het Oscargala komen om daar zijn hit Lose Yourself als verrassingsoptreden ten gehore te brengen.
Na 8 Mile heeft Eminem in een interview gezegd dat hij nooit meer in een film zou spelen. Op een paar cameo's na heeft hij zich daar ook aan gehouden.

7. STREETS OF PHILADELPHIA- Bruce Springsteen
(Uit Streets Of Philadelphia)

De film Philadelphia sleepte in 1994 twee Oscars in de wacht. De ene Oscar ging naar Tom Hanks voor zijn indrukwekkende vertolking van de met hiv besmette advocaat Andrew Beckett. De andere ging naar Bruce Springsteen. Hij was de schrijver, producer en uitvoerder van het titelnummer: Streets Of Philadelphia. The Boss was door regisseur Jonathan Demme persoonlijk benaderd om een nummer voor zijn film te schrijven. Bruce zei dat hij het wel wilde proberen, hoewel hij nog nooit eerder een nummer speciaal voor een film had geschreven. Desondanks leverde hij de op een na grootste filmhit van 1994 af. Alleen Love Is All Around van Wet Wet Wet (uit Four Weddings And A Funeral) werd een nog grote hit. Dat nummer kwam echter niet in aanmerking voor een Oscar, omdat dat een cover van The Troggs was.
De tekst van Streets Of Philadelphia, over iemand die wegkwijnt terwijl ie eenzaam door de straten van Philadelphia loopt, sluit goed aan op het onderwerp van de film. Met behulp van een keyboard en een drumcomputer nam Bruce de demo zelf in zijn thuisstudio op. Nadat hij de demo aan Jonathan Demme had laten horen, was die zo onder de indruk dat hij deze 'uitgeklede' versie in zijn film wilde. Aan de versie die in het begin van de film te horen is en ook op de single staat, zijn dan ook nog nauwelijks aanpassingen gedaan.
Onderstaande videoclip werd ook door Jonathan Demme geregisseerd. Bijzonder aan deze video is dat Bruce Springsteen 'live' zingt. Hij draagt een verborgen microfoontje bij zich, en playbackt dus niet over de studio-opname, zoals dat in videoclips gebruikelijk is. Daardoor komt de zang in deze video extra authentiek over.

8. SAY YOU, SAY ME- Lionel Richie
(Uit White Nights)

Net als Stevie Wonder en Bruce Springsteen won Lionel Richie een Oscar met een nummer dat hij helemaal zelf had geschreven en gezongen. Regisseur Taylor Hackford had Lionel Richie gevraagd om het titellied voor zijn film White Nights te schrijven. Aanvankelijk was het de bedoeling dat White Nights ook de titel van het lied zou worden, maar Lionel kwam met de ballad Say You, Say Me op de proppen. De filmmakers waren zeer tevreden en gebruikten het nummer voor tijdens de aftiteling.
Opmerkelijk is dat Say You, Say Me niet op het soundtrackalbum van White Nights staat. Lionels platenmaatschappij Motown had daar een stokje voor gestoken. De soundtrack van White Nights werd uitgebracht door Atlantic Records en Motown wilde niet dat het werk van Lionel Richie - hun grootste troef op dat moment - op een ander label zou verschijnen. De oplossing werd dat Motown het nummer zelf als single uitbracht.
In de Verenigde Staten was Say You, Say Me de tweede nummer 1-hit uit de film White Nights. Een maand eerder hadden Phil Collins en Marilyn Martin ook al een weekje op 1 gestaan met Separate Lives, het 'love theme' uit de film. In Nederland kwam dat nummer nooit hoger dan de Tipparade. Beide nummers werden genomineerd voor de Oscar voor beste originele lied, maar op 24 maart 1986 ging Lionel Richie er met de prijs vandoor. Het was Lionels eerste Oscar. Vier jaar eerder was hij wel al eens genomineerd geweest voor zijn duet Endless Love met Diana Ross, maar dat jaar ging de eer naar Arthur's Theme van Christopher Cross.

9. WHEN YOU BELIEVE- Mariah Carey & Whitney Houston
(Uit The Prince Of Egypt)

De samenwerking tussen Mariah Carey en Whitney Houston was in 1998 behoorlijk uniek te noemen. Mariah Carey was de succesvolste zangeres van de jaren 90, gevolgd door Céline Dion en Whitney Houston. Het is in geen enkel ander decennium gebeurd dat twee van drie succesvolste zangeressen uit die periode samen een hit scoren.
Mariah, Céline en Whitney hadden in de jaren 90 nog iets met elkaar gemeen. Ze scoorden alle drie een Top 40-hit met een Oscarwinnend nummer uit een animatiefilm. Céline Dion deed dat in 1992 met Beauty And The Beast, uit de gelijknamige Disneyfilm. Mariah Carey en Whitney Houston deden het samen met When You Believe. Dat nummer was afkomstig uit de film The Prince Of Egypt. Die film vertelt het verhaal van Mozes uit het Bijbelboek Exodus.
In de film is When You Believe een duet tussen Sippora en Mirjam, respectievelijk Mozes’ echtgenote en zus. Zij zingen het in de film als troost voor Mozes, die zich schuldig voelt over de tiende plaag. Daarbij werden alle eerstgeborenen van Egypte gedood, waaronder de zoon van Mozes’ stiefbroer, farao Ramses II. Tijdens het lied begint de uittocht uit Egypte en aan het einde ervan komt het Joodse volk aan bij de Rode Zee. In de scène zelf wordt het lied gezongen door twee stemactrices, maar tijdens de aftiteling is de singleversie van Mariah Carey en Whitney Houston te horen.
When We Believe is de enige hit uit een animatiefilm uit dit overzicht. Toch staat dit geval niet op zichzelf. In totaal is de Oscar voor het beste lied twaalf keer naar een nummer uit een animatiefilm gegaan. De helft van al die nummers belandde ook in de Top 40, waaronder Can You Feel The Love Tonight uit The Lion King en Colors Of The Wind uit Pochontas. Toch is When You Believe wel bijzonder in dit rijtje. Dit nummer komt namelijk als enige uit Dreamworks-film, terwijl de elf andere allemaal uit Disney- of Pixarfilms komen.

10. TAKE MY BREATH AWAY- Berlin
(Uit Top Gun)

Tom Cruise heeft zelf nog nooit een Oscar gewonnen. Verschillende films waar hij in meespeelde wonnen wel al ooit een Oscar, maar die ging dan naar een tegenspeler van Tom of naar een andere categorie, zoals beste regie of beste scenario. Tom Cruisefilms hebben wel al meerdere malen gezorgd voor een Top 40-hit. Twee van die hits bereikten zelfs de eerste plaats: Show Me Heaven van Maria McKee uit Days Of Thunder en Take My Breath Away van Berlin uit Top Gun. Die laatste hit werd in 1987 ook beloond met een Oscar.
Hoewel de naam misschien iets anders doet vermoeden is Berlin een Amerikaanse band. Volgens Wikipedia werd de groepsnaam eind jaren 70 gekozen om een Europese en exotische uitstraling te creëren. Berlin timmerde al een paar jaar met matig succes aan de weg, maar werd dankzij Take My Breath Away in een klap wereldberoemd. De hit betekende echter ook de ondergang van de groep. De band viel uit elkaar omdat sommige bandleden het nummer niet bij hen vond passen. Ze hadden het nummer ook niet zelf geschreven. Giorgio Moroder en Tom Whitlock hadden het nummer aan hen gegeven, nadat The Motels het eerder afgewezen hadden. Berlin had na Take My Breath Away nog wel een hit met Like Flames, waardoor de act niet als eendagsvlieg de muziekboeken in gaat.
Maandagochtend weten we of 36 jaar na Top Gun ook de opvolger Top Gun: Maverick een Oscar in de wacht kan slepen. Dit jaar is immers Hold My Hand uit die film genomineerd. Als dit nummer wint, zou dat betekenen dat Lady Gaga haar tweede Oscar in ontvangst mag nemen.

(Foto: Amdrewcs81 - Wikimedia Commons - Oscar Statuette - CC BY-SA 4.0)

(11/03/2023)

Alle Top 40-hits

Details Joost - Europapa
Details Cyril - Stumblin' In
Details Dasha - Austin
Details Roxy Dekker - Sugardaddy
Details Mark Ambor - Belong Together
Details Teddy Swims - The Door
Details Beyoncé - Texas Hold 'em
Details Jaxomy, Agatino Romero & Raffaella Carrà - Pedro
Details Benson Boone - Beautiful Things
Details Rondé - Undecided
Details Alex Warren - Before You Leave Me
Details Sabrina Carpenter - Espresso
Details Post Malone & Morgan Wallen - I Had Some Help
Details Dua Lipa - Training Season
Details Mr. Belt & Wezol - It's Not Right But It's Okay
Details Frenna / Frenna feat. Jonna Fraser & Emms - Pretty Girls / Pretty Girls (Remix)
Details David Guetta & OneRepublic - I Don't Wanna Wait
Details Tino Martin & Anouk - Voor Je 't Weet
Details Zerb, Sofiya Nzau / Zerb, Tiësto & Sofiya Nzau - Mwaki / Mwaki - Tiësto's VIP Mix
Details Artemas - I Like The Way You Kiss Me
Details Kris Kross Amsterdam & Inna - Queen Of My Castle
Details La Fuente - Ratata
Details Dua Lipa - Illusion
Details Douwe Bob - Nothing To Lose
Details Purple Disco Machine & Ásdís - Beat Of Your Heart
Details Chef'Special - Fly Like Me
Details Lost Frequencies & Bastille - Head Down
Details Shaboozey - A Bar Song (Tipsy)
Details Hozier - Too Sweet
Details Mark Ambor - Good To Be
Details Billie Eilish - Lunch
Details Michael Marcagi - Scared To Start
Details Meau - Stukje Van Mij
Details Robert Van Hemert - Zoet Zout Zuur
Details Di-Rect - My Blood
Details Imagine Dragons - Eyes Closed
Details Kygo with Zak Abel & Nile Rodgers - For Life
Details Becky Hill - Outside Of Love
Details Nemo - The Code
Details Noah Kahan - Stick Season