Het is absurd dat de Top 40 al jarenlang de downloads niet meer meetelt. Dat was ooit de basis voor de hitlijst: Verkoopcijfers. Mensen die ervoor betalen om een nummer "in huis" te hebben en zo vaak als ze willen kunnen afspelen. Dat zei jarenlang echt iets over de populariteit van een nummer. Met de komst van streaming en het verdwijnen van verkopen van fysieke muziekdragers snap ik dat de wijze van samenstellen is veranderd. Maar downloads horen daar in mijn ogen nog wel bij. Dat airplay ook meegeteld wordt is absurd, slaat nergens op en heeft niets te maken met populariteit van een nummer. Kleine groep mensen, soms een enkeling per station, bepalen wat er op de playlist komt en in welke "rotatie" frequentie. Dat is dus zeer manipuleerbaar. Voorbeeld is altijd de alarmschijf. Steevast komt dat nummer een week later binnen. Puur door de airplay. Heeft niets met eerlijkheid te maken. Dat in zijn algemeenheid mijn frustratie over de samenstelling van de lijst der lijsten (die ik al ruim 40 jaar volg). Nu over ABBA : de nieuwe nummers hebben in NL ruim twee weken in de top 10 van iTunes gestaan, in ieder geval Don't Shut Me Down. Hoewel ik betwijfel of het meetellen van de downloads er wel voor zou zorgen dat ABBA nu wel de Top 40 binnen zou komen, is dit mijns inziens wel een voorbeeld van hoe scheef de samenstelling van de Top 40 is. Als klopt wat hier op deze site vaker wordt gesuggereerd, nl. dat ABBA gemiddeld een ouder publiek trekt, dat ook minder op de streamingsplatforms zit en nog vaker ouderwets muziek " koopt" (download) mis je dus een belangrijk aandeel in het meten van de populariteit van de nieuwe nummers van ABBA. Overigens valt de populariteit wereldwijd van de nieuwe ABBA nummers erg tegen. Dat zeg ik met pijn in het hart als ABBA fan. Op de website kworb.net kun je wereldwijd de cijfers zien van i-tunes, apple music, spotify en youtube. Ook per artiest. De cijfers van ABBA rijzen nou niet direct de pan uit. Op spotify bijvoorbeeld wereldwijd alleen in Zweden in de top 100!! Geen ellenlange lijsten van landen waar een nummer hoog scoort zoals bijvoorbeeld bij Ed Sheeran. Als ABBA fan begrijp ik de frustratie van andere ABBA fans dat ze de top 40 niet lijken in te komen, maar de brede populariteit van de nummers valt echt wel tegen. En de radiostations in NL werken inderdaad ook niet echt mee, want airplay krijgen de nummers ook nauwelijks (Radio 2, Q Music, Sky, ik hoor ze nauwelijks).
Frankly Zweers
-
20-09-2021 17:13
Tja. dat is het business-model .De Top 40 is voor de muziekindustrie commercieel het aantrekkelijkst. Radiohits moeten gestreamd worden en streaminghits moeten gedraaid worden.
Aimzique
-
20-09-2021 16:28
Die "spelregels" zijn JUIST de discussie waarover ik begon. Die "spelregels" zijn namelijk de rede waarom ABBA, en tig andere artiesten het steeds (alleen) in de Top 40 niet halen.
Frankly Zweers
-
20-09-2021 16:03
Meetweek loopt van woensdag tot dinsdag ,daarnaast met gebrek aan airplay kon ie ook niet in de Top 40 staan , 7 dagen Spotify was nummertje 40 het hoogst haalbaar. Dat jij niet met de spelregels eens bent, OK, maar dat is een andere discussie.
Aimzique
-
20-09-2021 13:44
Het gaat ook om vorige week, en daarnaast wil jij blijkbaar alleen maar lezen wat je wilt lezen. Feitelijk gezien denk ik toch wel zeker te weten dat het minimaal 1 week in de Top 40 heeft moeten staan, maar vanwege dat de samenstelling van de Top 40 niet accuraat genoeg is, haalt ook dit nummer de Top 40 weer niet ten onrechte. Misschien jezelf eens afvragen waarom mensen massaal dat nummer zijn gaan streamen en downloaden, maar zogenaamd niet populair genoeg voor 1 weekje top 40 op minimaal positie 40.
Frankly Zweers
-
19-09-2021 21:24
De Single Top 100 is een industrielijst en is grotendeels gelijk als de Spotify-lijst. Die nummer 18 entry van eind vorige week is gebaseerd op streams en een flinke downloadrun . Maar deze week hangt ie bijna dat lijstje uit.
Tja jij gaat voor de meningen ik hou het liever bij de feiten.
Aimzique
-
19-09-2021 10:35
@Frankly Zweers - ABBA kwam vorige week nieuw binnen op 18 en 21 in de Single Top 100 in Nederland, en overal ter wereld kwamen ze hoog binnen in de charts, behalve (natuurlijk weer) in de Top 40. Want het zou niet "populair genoeg" zijn. Ook al is het maar voor 1 week, dan NOG zouden ze er 1 week in hebben moeten staan, zelfde geld voor Drake en Kanye. Maak ons niet wijs dat al die hitlijsten niet weten hoe ze de juiste samenstelling moeten hanteren. Toet toet boing boing.
Frankly Zweers
-
18-09-2021 12:45
Volgens onderstaande reactie wordt de Top 40 samengesteld uit meningen en niet uit feiten. Van 40 naar 106 in de Spotify-chart en dat zou een Top 40 entry moeten zijn. Toet Toet Boing Boing.
Rob Van Den Hof
-
17-09-2021 18:55
Absurd gewoon dat ABBA niet als een raket de top 40 is in geschoten. Afgang voor Stichting Top 40. Schaam je en vernieuw de opzet van de top 40 samenstelling.
Erik R
-
17-09-2021 10:39
Veel nieuwe nummers in de tip met een positieve vibe of vrolijk deuntje. De nieuwe van Lil Nas X vind ik de beste en meest opvallende met zijn expliciete homo-erotische clip. Zal voor heel veel mensen shocking zijn, voor mij niet. Durft Q het aan om deze single Alarmschijf te maken? Kans is klein, want Q kiest vast voor meer veiligheid. Dan kunnen Anne- marie en Jonas Brothers hoge ogen gooien. Of gaat de keuze naar Emma Heesters en Ronnie Flex met een Nederlandstalige cover van Peter André's Mystery Girl? Geef mij dan maar het origineel! De single van Ckay vind ik wel te pruimen en ook zeker de nieuwe van La Pegatina samen met Chef'Special. Ook die zou zomaar Alarmschijf kunnen worden. Heerlijk nazomers! Verder hoop ik dat volgende week Rag'n'Bone doorgaat naar de Top 40, net als Glass Animals en Tom Grennan. En wie weet ook een nummer van ABBA?
Herman Koers
-
17-09-2021 10:23
@Eric,
Omdat ze in Belgie, Duitsland en Engeland wel iets op waarde kunnen schatten en smaak hebben!!
Frankly Zweers
-
16-09-2021 21:28
Radio 10 zit niet in het airplaypanel voor de Top 40 omdat ze zich bovenal richten op greatest hits en geen rotatielijst hebben. En wat ABBA betreft, de grootste jockfan JKIDV van R2 krijgt het niet eens voor elkaar om het tot TopSong te maken. De single scoort dus niet best bij de testen en bovenal ze gingen bij de streams al snel in hun achteruit. Feiten en meningen worden hier regelmatig door elkaar gehaald.
Aimzique
-
16-09-2021 15:48
MrMusicSteijl, helemaal mee eens, Radio 10 moet sowieso mee geteld worden. @Harry Denekamp - Als je overal ter wereld ziet dat ABBA, Drake en Kanye een hit hebben, en in Nederland OOK, maar behalve in de Top 40... Dan klopt er simpelweg iets niet. Het is niet waar dat elke keer die vergeten hits zogenaamd alleen in de Top 40 niet populair genoeg zijn, dan is de conclusie meer dat de samenstelling niet goed genoeg is en/of te kritisch. Ook al zou ABBA op nummer 19 (bijvoorbeeld) binnenkomen, en dan volgende week op 39, en dan er uit, zou nog altijd 10x logischer zijn dan dat het nummer in de Tipparade blijft steken. Het is gewoon simpelweg niet waar dat ABBA, Drake en Kanye niet eens 1(!) week bij de populairste 40 hebben gehoord. Als je beweerd dat dit de 40 populairste zijn, moet je niet verwachten dat mensen die de lijst beluisteren/bekijken alle regels en uitzonderingen kennen waar de stichting Nederlandse Top 40 zich mee bezig houdt.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 15:23
@Aimzique: Radio 10 zou moeten worden meegewogen, want die is groter dan SLAM FM en draait ook vele actuele hits.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 15:21
@Harry: mee eens. Ik zou echter wel eens meer transparantie van de samenstelling willen zien. In theorie zou het niet mogen uitmaken welke uitzender de Lijst der Lijsten uitzendt, want de berekening van de Lijst is bepaald. En precies daarin zit volgens mij en verschil.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 15:18
@Mark: Oops...een boycot zou helemaal een ernstig vergrijp zijn. Boycot en censuur zijn uit den boze!
Mark Heemskerk Heemskerk
-
16-09-2021 15:06
@MrMusicsteijl Waarom wordt ABBA met hun nieuwe werk dan geboycot op de radio? Of ik moet het verkeerd hebben
Harry Denekamp
-
16-09-2021 13:09
@Freek - je slaat de spijker op z'n kop. De Top 40 hanteert een zorgvuldige mix van componenten om de wekelijkse populariteit te weerspiegelen. Streaming, airplay en trends op social media maken daar al jarenlang deel van uit. ABBA, Drake en Kanye maken net zoveel kans als welke andere artiest om in de Top 40 te komen. Maar dan moet er ook een resultaat worden neergezet op de componenten waarop gemeten wordt. Andere hitlijsten meten op andere componenten en daar zijn de uitkomsten (logischerwijs) anders.
Freek
-
16-09-2021 12:48
Als wij allemaal willen dat ABBA volgende week doorgaat zou ik zeggen: Allemaal streamen/kopen en aanvragen bij Radio10, Veronica, verruckte en foute uur! :-)
Aimzique
-
16-09-2021 12:02
Wat een onzin dat ABBA niet door is, had ik ook niet verwacht, vanwege dat de Top 40 een verkeerde samenstelling gebruikt. Had ik vorig jaar ook al een keer aangegeven: overal ter wereld hebben ABBA, Drake en Kanye West in de lijst gestaan, behalve in Nederland. Je maakt mij niet wijs dat het hier niet in de Top 40 hoort te staan, ook al is het maar voor 1-3 weken. De stichting Nederlandse Top 40 moet hun samenstelling een keer gaan vernieuwen, want nu gaan er veel populaire nummers niet naar de Top 40, terwijl die er wel degelijk in zouden moeten staan.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 11:46
Nog wat leuke tips uit andere landen: Following the sun van Super-Hi X Neeka en Dancing in the Dirt van Glockenbach f/Magouta.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 11:01
@Bert: Sigrid hoor je alleen maar op 3FM. Inderdaad maakt zij leuke muziek, die hier ontbreekt. Nona en The Killers komen ook nog steeds niet binnen. Erg jammer dat die niet toegelaten worden.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 10:50
Zo op het oog interessante nieuwe binnenkomers! Behalve dan 17 en 22. Liam Payne komt maar niet op gang. Bastille er al uit, jammer. Kygo/Wees mag ook wel wat hoger, geen slechte song. Racoon en Tom Grennan mooi gestegen. Hopelijk volgende week naar de Top 40: Rag 'n' Thieves, ABBA, Darulo en Glass Animals.
MrMusicSteijl
-
16-09-2021 10:46
@Mark: ABBA niet meer van deze tijd?! Waarom is het dan nog altijd één van de populairste bands aller tijden? Met succesvolle musicals, films, docu's en hits? Hits die iedereen kent en mee kan zingen? Hofleverancier bij menig all time eindejaarslijsten?
Mark Heemskerk Heemskerk
-
16-09-2021 10:13
Het was te verwachten dat Abba ging floppen! Past niet meer in deze tijdgeest
Wesley Steenbergen
-
16-09-2021 09:34
Heat waves gaat ook hard, komende week denk ik door
Luud Vd Eertwegh
-
16-09-2021 09:30
Tjonge jonge wat weer een hoeveelheid nieuwe tipparade tracks. Veel onuitspreekbare titels en acts. Hoe spreek je in hemelsnaam uit Gabry Ponte X Lum 1....etc. Hoe doen jullie dat ? Waar staat in hemelsnaar die "X" voor?
Wesley Steenbergen
-
16-09-2021 09:28
4 goede tracks door, maar jammer van ABBA. Ook grote schoonmaak verder waarbij Thunder wel een erg leuke nieuwe track is.
Bert Klein
-
16-09-2021 08:57
Sigrid eindelijk in de stemlijst! Wordt toch eens tijd zij ook hier eens voet aan de grond krijgt. In VK en België scoorde ze al een aantal hits. Tijd voor een plekje in de playlist bij 538, Q, Veronica, 10, 3FM en Radio2
Eric
-
16-09-2021 08:51
ABBA wel met beide nummers in Top 10 in België Duitsland en Groot Brittannië..hoe vreemd is dat ?
Bert Klein
-
16-09-2021 08:47
Anne Marie & Little Mix uiteindelijk toch in de tipparade. Track lag al een tijdje stof te vangen.
Peter Broekstra
-
16-09-2021 06:50
Zo geen tracks van ABBA door, na de hype van vorige week lijkt het erop dat ze het beide niet redden. Morgen 4 nieuwe binnenkomers in de top 40. Jammer dat Bastille het niet heeft gehaald.
Peter Broekstra
-
16-09-2021 06:50
Zo geen tracks van ABBA door, na de hype van vorige week lijkt het erop dat ze het beide niet redden. Morgen 4 nieuwe binnenkomers in de top 40. Jammer dat Bastille het niet heeft gehaald.
33 Reacties