Coverafbeelding The Rolling Stones - Brown Sugar
  • Statistieken
  •   11 weken
  •   1 piekpositie
  •   340 punten
  •   1971

Artiestinformatie

Land   Verenigd Koninkrijk

Uit het Verenigd Koninkrijk afkomstige rock-‘n-rollband die werd opgericht in 1962 door zanger Mick Jagger, gitarist Keith Richards, bassist Dick Taylor, slaggitarist Brian Jones, toetsenist Ian Stewart en drummer Tony Chapman. Brian Jones gaf de band de naam The Rolling Stones, ontleend aan het nummer Rollin’ Stone van Muddy Waters. Er vond aan het einde van 1962 en begin 1963 een aantal wijzigingen plaats in de band. Zo werd Bill Wyman de vervanger van Dick Taylor en Charlie Watts de vervanger van Tony Chapman. Ian Stewart bleef wel bij de band, maar werd roadie en trad af en toe nog op.


In 1963 tekenden zij hun eerste platencontract en kwamen ze met de single Come On, wat een cover is van een nummer van Chuck Berry. De tweede single, I Wanna Be Your Man, werd speciaal door John Lennon en Paul McCartney geschreven.


Het eerste concert in Nederland ging niet onopgemerkt voorbij. The Rolling Stones traden 8 augustus 1964 op in het Kurhaus in Scheveningen. De enthousiaste fans en de hard optredende politie zorgden ervoor dat de Stones al tijdens het vijfde nummer het optreden moesten staken.


Grote hits die zij scoorden in de jaren zestig waren o.a. Time Is On My Side, (I Can’t Get No) Satisfaction en Paint It, Black.

Brian Jones werd in de lente van 1969 door de andere leden ontslagen, omdat ze in dat jaar wilden gaan toeren in de Verenigde Staten en geen visum kregen. Jones werd later dood aangetroffen op de bodem van zijn zwembad. Mick Taylor werd aangetrokken als zijn vervanger.


Met het studioalbum Sticky Fingers uit 1971 kregen we voor het eerst te maken met het bekende Rolling Stones Records-logo van de uitgestoken tong. In de jaren zeventig waren de grote hits Brown Sugar, Angie en Sympathy For The Devil.


Halverwege de jaren 70 verliet Mick Taylor de band en nam uiteindelijk Ron Wood zijn plaats in. Na een kleine dip kwamen ze in 1978 met het album Some Girls waarmee ze weer helemaal terug waren. Tot op heden is dit het bestverkochte studioalbum van The Rolling Stones ooit.


Richards kickte begin jaren 80, na jaren van verslaving, definitief af van de drugs. Hierdoor kon hij zich weer richten op de muziek. In de jaren 80 brachten ze o.a. het album Tattoo You uit, dat na Some Girls hun bestverkochte studioalbum is. In 1984 tekenden ze een nieuw platencontract. Jagger sloot, zonder overleg, ook solo een overeenkomst en dat leidde tot onenigheid tussen hem en Richards. De twee schreven vervolgens een tijd lang elk hun eigen nummers voor de groep.


In 1988 had Bill Wyman al besloten om de band te verlaten, maar hij zou in 1993 pas echt weggaan. Zijn vervanger Darryl Jones wordt niet gezien als een officieel lid van The Rolling Stones.


In de jaren negentig scoren ze naast wat bescheiden hits ook de grote hit Anybody Seen My Baby.



Al jaren gaan de speculaties dat de band zal gaan stoppen. Tijdens een interview met De Volkskrant in 2010 zei Ron Wood dat hij betwijfelt of ze ooit nog vrijwillig gaan stoppen. Het album Blue & Lonesome verscheen in 2016. In 2017 staan ze met hun No Filter Tour in de Amsterdam Arena en in de GelreDome.



In het voorjaar van 2020 verrassen ze met een nieuwe track, Living In A Ghost Town. Het nummer komt niet verder dan enkele weken in de Tipparade en bereikt daarmee de Top 40 dus niet.

Songtekst

Gold coast slave ship bound for cotton fields
Sold in a market down in New Orleans
Scarred old slaver knows he's doing alright
Hear him whip the women just around midnight

Brown sugar how come you taste so good?
Brown sugar just like a young girl should

Drums beating, cold English blood runs hot
Lady of the house wonderin' where it's gonna stop
House boy knows that he's doing alright
You shoulda heard him just around midnight

Brown sugar how come you taste so good, now?
Brown sugar just like a young girl should, now

Ah, get along, brown sugar how come you taste so good, baby?
Ah, got me feelin' now, brown sugar just like a black girl should

I bet your mama was a tent show queen
And all her boyfriends were sweet sixteen
I'm no schoolboy but I know what I like
You shoulda heard me just around midnight

Brown sugar how come you taste so good, baby?
Ah, brown sugar just like a young girl should, yeah

I said yeah, yeah, yeah, woo
How come you...how come you taste so good?
Yeah, yeah, yeah, woo
Just like a...just like a black girl should
Yeah, yeah, yeah, woo

Songinformatie

Het nummer is een aanklacht tegen de slavernij.

De plaat en z'n verhaal (i.e. een vrije vertaling):
Het begon allemaal lang geleden. De haven van deze stad was toen een goudkust, waar slavenschepen uit alle werelddelen aankwamen. Hun lading bestond uit mensen, die moesten werken op de katoenvelden. Die mensen werden als koopwaar verhandeld op de markten in New Orleans. Dat is nu allemaal voorbij, maar er is een ander soort slavernij voor in de plaats gekomen. De moderne slavendrijver haalt tegenwoordig af en toe de zweep over de vrouwen, die speciaal voor hem werken. En al die mannen die ervoor betalen, vinden dat wel best. Het zijn vooral blanke mannen van wie het bloed sneller gaat stromen als ze die vrouwen zien. De gastvrouw wrijft zich al in haar handen als ze aan die kerels denkt, omdat het dan weer een drukte van belang zal worden. De portier die bij de ingang staat, laat de opgehitste klanten vervolgens ongehinderd hun gang gaan. Die vrouwen worden net als hun voorouders behandeld; er wordt tegen ze gezegd: "Je bent niet veel meer waard dan wat ik voor je betaal; je moeder zal wel uit het circus komen, ze had vast en zeker wel elke dag een ander vriendje, hoe kan het anders dat je niet eens weet wie je eigen vader is." Ja, dat moeten die vrouwen bijna elke dag aanhoren. Nou ben ikzelf ook bepaald geen lieverdje, hoor. Wij mannen weten allemaal precies wat we willen. Het liefst in het holst van de nacht, als niemand ons kan zien. De slavendrijvers van toen zijn de uitbuiters van nu. Ze kiezen je alleen maar vanwege je chocoladebruine huid, en wat er onder die huid zit, interesseert ze niets. Terwijl je eigenlijk zo zoet als suiker bent en zo mooi als ebbenhout. Maar daar zullen al die mannen nooit naar kijken.
ArtiestThe Rolling Stones
 A-kant
Titel Brown Sugar
Lengte 03:50
Componist(en) Mick Jagger, Keith Richard
Producer(s) Jimmy Miller
 B-kant
Titel Bitch
Lengte 03:42/ 02:32
Componist(en) Mick Jagger, Keith Richard
Producer(s) Jimmy Miller
 
Platenlabel Rolling Stones
Catalogusnr RS 19 100
Album Sticky Fingers (track A en B1)


Positieverloop