Genres door de jaren heen: Tropical house

- Nieuws

 Avicii Kygo Felix Jaehn Omi Lost Frequencies Jack Ü
Genres door de jaren heen: Tropical house

Wat populair is in de muziek van een bepaald moment zegt vaak niet alleen iets over de muziek. Trends hebben meestal te maken met wat er in de samenleving gebeurt, wat er speelt in mensen, welke emoties ze meemaken. Sommige genres en trends zijn heel duidelijk terug te herleiden naar een bepaald fenomeen of een bepaald liedje. In deze rubriek diepen we een aantal van de grootste muzikale trends van de afgelopen 20 jaar uit en bekijken we waar ze vandaan kwamen. Het zesde en voorlopig laatste genre dat we behandelen is tropical house.

Waar het ene genre een jaar blijft en daarna weer weg is, is het andere standvastiger. De klassieke EDM oftewel Electronic Dance Music is in Nederland een typisch voorbeeld van een genre dat al jaren niet echt in populariteit afneemt. Hoewel de hoogtijdagen van acts als The Chainsmokers en Zedd in de Verenigde Staten zo’n beetje de hele EDM-hype vormde, bleef het hier naderhand ook nog bijzonder populair. Toch zijn ook binnen het EDM-genre golven te ontdekken. Zo zorgde de populariteit van hits als Piece Of My Heart van Meduza en The Business van Tiësto voor de recente opleving van deephouse. Een aantal jaren geleden was er zo’n zelfde boost zichtbaar voor de tropical house.

Kygo

Om de opkomst van de tropical house te begrijpen, moet je eerst terug naar hoe de EDM er voor 2015 uitzag. Tussen 2010 en 2013 waren vooral harde danceknallers populair. Hits als Epic van Sandro Silva en Quintino, Tsunami van DVBBS stonden hoog in de hitlijsten en de explosieve beats regeerden. In 2013 was er een Zweed die het allemaal helemaal anders wilde doen. Hij had al succes gehad met grotendeels instrumentale danceplaten als Levels die groots klonken en wilde zijn inspiratie halen uit andere stijlen. Die Zweed was Avicii. Met Wake Me Up!, Hey Brother en het album True, bewees hij dat EDM ook prima gecombineerd kon worden met andere genres. In dit geval een soort country/roots geluid. Toen meerdere producers zich aan deze sound hadden gewaagd, begon de volgende opborrelende golf. Dit keer kwam het startschot uit Noorwegen. Kyrre Gørvell-Dahll scoorde als Kygo in 2014 een voorzichtig Top 40-hitje met zijn remix van Cut Your Teeth van Kyla La Grange. Het liedje groeide langzaam, maar genoeg om Kygo’s eigen opvolger Firestone volledig te laten exploderen. De sound van Kygo was anders. Een soort mix van duister en toch zomers. Het contrast maakte zijn sound uniek. Kygo eindigde 2015 met twee hits in de top 10 van het jaaroverzicht.

Felix Jaehn

Waar tropical house lang niet overal hetzelfde klonk, was wel één ding duidelijk aan het eind van 2015. EDM was zonniger geworden en populairder dan ooit. Na het succes van Kygo en zijn hits Firestone en Stole The Show, werden steeds meer tropische dancehits populair. En dat begon ook nog eens midden in de winter. De eerste plaat die op deze trend kon meeliften was van een zekere Jamaicaan genaamd OMI. Alhoewel, misschien kunnen we het succes van zijn plaat Chearleader beter aan de Duitse producer Felix Jaehn toeschrijven. Die maakte er een remix van waardoor de reggaeplaat werd omgetoverd in een onweerstaanbaar catchy tropical house-deuntje. Toen hij daarna ook nog de Chaka Khan-klassieker Ain’t Nobody vernieuwde met de hulp van de jonge zangeres Jasmine Thompson, was voor hem ook zijn tweede nummer 1-hit een feit. Voeg er ook Are You With Me? en Reality, de doorbraakhits van Belgische dj Lost Frequencies aan toe en het tropical house-jaar 2015 was compleet. In de top 10 over dat jaar stonden in totaal 8 danceplaten waarvan er zes duidelijk onder het genre vallen.

Justin Bieber

Naast Kygo, Lost Frequencies en Felix Jaehn waren er nog meer producers die met zonnige dancehits wisten te scoren in 2015 en daarna. Jonas Blue, Kungs, DJ Snake en Major Lazor zijn daar voorbeelden van. Of uit eigen land Sam Feldt en Lucas & Steve. Toch was er één act waarvan niemand zag aankomen dat hij ooit zijn handen aan dit genre zou branden. Canadese superster Justin Bieber leek in de jaren voor 2015 namelijk vooral een uitgekotst tieneridool die de weg kwijt was. Stiekem werkte hij achter de schermen aan nieuwe muziek met Amerikaanse topproducers Skrillex en Diplo. Hun eerste samenwerking was Where Are Ü Now dat verscheen op het gezamenlijke album van de twee producers onder de naam Jack Ü. Hoewel die plaat niet meteen helemaal begrepen werd, groeide het langzaam maar zeker uit tot een grote hit. Het bood ook ruimte voor de singles die Bieber vervolgens uitbracht die Diplo en Skrillex ook produceerde. What Do You Mean? en Sorry werden megasuccessen en ineens kon niemand meer om Justin Bieber heen. Hij ging in één klap van celebrity waar iedereen op neerkeek naar succesvolste artiest ter wereld. De nieuwe sound van Bieber was ook duidelijk tropical house en daarmee was hij de eerste superster die zich aan de hype waagde.

Pop

De tropical house, zoals we die van Kygo en Felix Jaehn kennen, is ondertussen redelijk verdwenen, maar de zomerse beats klinken nog altijd regelmatig door in reguliere pophits. Zo flirtte Ed Sheeran er op gigahits als Shape Of You en I Don’t Care mee en maakte Calvin Harris via Funk Wav Bounces Vol. 1 een heel album met zomerse samenwerkingen. Zelfs popgroep Maroon 5 gebruikte in hits als Don’t Wanna Know en What Lovers Do elementen van tropical house. In de jaren die volgden keerde de EDM zich weer langzaam naar de deephouse- en popelementen. De opkomst van Marshmello leidde tot een wat klassieker pop/EDM-geluid en zangeres Dua Lipa ging zich langzaam meer richten op 80’s disco. Zo verdween tropical house (voor nu in ieder geval) weer naar de achtergrond.