Nieuws
Overig

De Eeuwige #2: Theme From S-Express

De Eeuwige #2: Theme From S-Express
Mark Moore  S'Express  Sonique  Bomb The Bass  William Orbit  Yello  Soft Cell  Rose Royce  Steve "Silk" Hurley 

De Acid House bereikte zijn hoogtepunt met Theme From S-Express, dat in ons land, deze week precies 35 jaar geleden, bijna een nummer 1-hit werd.

Nummer 2-hits zijn er in alle soorten en maten. Sommige zijn inmiddels bijna vergeten, andere hebben een allertijdenstatus weten te verwerven, ondanks dat ze niet de felbegeerde nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 wisten te behalen.

In de tweede helft van de jaren 80 begon de houserage definitief vaste voet aan de grond te krijgen. De van oorsprong zwarte dansmuziek kwam tot stand in Chicago in discotheek The Warehouse. DJ Frankie Knuckles wist zowel soul, disco, dub-reggae als Europese synthipop door elkaar te mixen en daar harde drumcomputerbreaks aan toe te voegen. Via Chicago wist house de Europese discotheken te bereiken. In 1986 was Love Can't Turn Around (een bewerking van I Can't Turn Around van Isaac Hayes uit 1975) van dj Farley ‘Jackmaster’ Funk en Jesse Saunders, met zang van Daryll Pandy, de eerste Chicago Househit die vanuit de clubs de hitlijsten in kwam. Uit de housemuziek ontstonden diverse subgenres, zoals Acid House, met de elektronische bassynthesizer-sequencer Roland TB-303 als basis instrument. Dit werd al snel opgepikt in het Verenigd Koninkrijk, waar het werd gedraaid door dj’s in de clubs. Zo’n Acid House track die het grote publiek bereikte stond precies 35 jaar geleden bijna op nummer 1 in de Nederlandse Top 40: Theme From S-Express.

Mark Moore was in de eighties een populaire dj die in de nachtclub Heaven allerlei elektronische dansmuziek draaide. Hij was één van de eersten die Chicago house en Detroit techno ondersteunde. Mark Moore was regelmatig te vinden bij Rhythm King, een dancelabel in London, gevestigd tegenover zijn huis. Het dancelabel koppelde de dj aan de Belgisch-Britse songwriter en producer Pascal Gabriel. Hij had samen met Tim Simenon van Bomb The Bass de hit Beat Dis gemaakt, dat een tweede plaats in de Britse Top 40 bereikte en bij ons tot nummer 13 kwam. Na Pump Up The Volume van M|A|R|R|S was Beat Dis de tweede grote Britse hit die grotendeels uit samples bestond. Deze kreeg al snel een opvolger.

Begin 1988 startten Mark Moore en Pascal Gabriel het project S'Express. Voor hun eerste single Theme From S-Express gebruikten ze 14 samples, waarbij de bas- en kopersecties van Is It Love You’re After van Rose Royce (uit 1979) en I Got The Hots For You van TZ (een dance-project van Matt Noble and Toni Smith uit 1983) bijna de volledige basis vormden. Toni Smith was de zangeres op de classic Funkin’ For Jamaica (N.Y.) van Tom Browne. Theme From S-Express bevat ook een sample van de controversiële performancekunstenaar Karen Finley's Tales of Taboo (Drop that ghetto blaster!). Voor het hihat-geluid werd zelfs een spuitbus met haarlak gebruikt.

Het refrein van Theme From S-Express verwees naar de 42nd Street Shuttle, een lijn op de New York City Subway. Mark Moore dacht in eerste instantie bij het maken aan een cultplaat voor de Londense clubs. De promo’s die Moore en Gabriel naar de radio stuurden leverden geen airplay op. Hun dancelabel Rhythm King geloofde wel in mainstream succes van de track en vroeg om een zeven-inch mix.

Zonder op de Britse radio gedraaid te zijn kwam Theme From S-Express op 16 april 1988 op nummer 25 de Britse Top 40 binnen. Een week later stond de single al op nummer 3 en nu werd ie wel gedraaid. Voor een optreden bij Tops Of The Pops stelde Mark Moore snel een band samen van vrienden met o.a. Chilo Harlo. Op 30 april 1988 werd Theme From S-Express weliswaar niet de eerste Britse nummer 1-hit uit de Acid House (Jack Your Body van Chicago House-dj Steve ‘Silk’ Hurley was een jaar eerder), maar wel de eerste Britse act uit deze scene en na Pump Up The Volume de tweede sample #1.

In de week dat Theme From S-Express voor het eerst bovenaan de Britse hitlijst stond pikte ook Nederland de track op en kwam binnen in de Tipparade. Twee weken later, op 14 mei, kwam de single op nummer 26 de Top 40 binnen en drie weken later stond Theme From S-Express drie weken op nummer 2 achter Nothing's Gonna Change My Love For You van tienerzanger Glenn Medeiros. Pump Up The Volume werd in ons land, net als in Engeland, de eerste nummer 1-hit die geheel uit samples bestond, Theme From S-Express was de eerste gesampelde Nederlandse nummer 2-hit. In de single was ook een lachsample te horen van Alison Moyet, afkomstig uit Situation van Yazoo. Dezelfde lachsample kwam in 1996 weer terug in de wereldhit Macarena (Bayside Boys Remix) van Los Del Rio.

Theme From S-Express werd een grote Europese hit en behalve in de UK ook nummer 1 in België en Zwitserland. In Amerika werd de single enkel een grote hit in de danceclubs, in de officiële hitlijst van Billboard kwam het slechts tot nummer 91. Voor de Amerikaanse release moesten sommige gesproken woord-samples worden verwijderd vanwege licentieproblemen en deze werden opnieuw ingesproken door stemartiesten, onder wie de toen 16-jarige Amerikaanse R&B zangeres Michel'le.

Na deze kickstart van de UK Housescene kwam de opvolger Superfly Guy dat nummer 5 werd in de Britse en nummer 26 in de Nederlandse Top 40. Begin 1989 kwam de derde Britse top 10-hit van S-Express, gevolgd door hun debuutalbum Original Soundtrack. De laatste Britse top 10-single Hey Music Lover werd geremixt door producer William Orbit (bovenal bekend van het Madonna-album Ray Of Light), maar haalde in ons land niet eens de Tipparade. Bij het tweede en laatste album Intercourse werkte Mark Moore in de basis samen met de Britse zangeres en dj Sonique, die 10 jaar later een grote hit scoorde met It Feels So Good (#5). In 1996 kwam Mark Moore met een returntrip van S-Express. Deze remix kwam tot nummer 14 in de Britse en nummer 29 in de Nederlandse Top 40. 

Acid House was volgens Mark Moore een bevrijdende nieuwe manier om muziek te maken. Detroit House gebruikte hij als ruggengraat om er samples op te plakken. Theme From S-Express kostte slechts £500 om te maken. Het duurde vijf jaar voordat alle auteursrechten werden betaald. Met Theme From S-Express kon de Second Summer Of Love gaan beginnen. Van bloemen in je haar naar pillen op synthi-bliepjes. Enjoy this trip …

Theme From S-Express stond vanaf 4 juni 1988 drie weken op nummer 2 achter Nothing's Gonna Change My Love For You (van Glenn Medeiros).


(02/06/2023)

Alle Top 40-hits

Details Roxy Dekker - Sugardaddy
Details Cyril - Stumblin' In
Details Dasha - Austin
Details Benson Boone - Beautiful Things
Details Joost - Europapa
Details Beyoncé - Texas Hold 'em
Details Noah Kahan - Stick Season
Details Teddy Swims - The Door
Details Mark Ambor - Good To Be
Details Frenna - Pretty Girls
Details Mr. Belt & Wezol - It's Not Right But It's Okay
Details Meau - Stukje Van Mij
Details Dua Lipa - Training Season
Details Rondé - Undecided
Details Lost Frequencies & Bastille - Head Down
Details Douwe Bob - Nothing To Lose
Details Artemas - I Like The Way You Kiss Me
Details David Guetta & OneRepublic - I Don't Wanna Wait
Details Hozier - Too Sweet
Details Di-Rect - My Blood
Details Michael Marcagi - Scared To Start
Details Alex Warren - Before You Leave Me
Details Dua Lipa - Illusion
Details Zerb, Sofiya Nzau / Zerb, Tiësto & Sofiya Nzau - Mwaki / Mwaki - Tiësto's VIP Mix
Details Taylor Swift feat. Post Malone - Fortnight
Details Ofenbach feat. Norma Jean Martine - Overdrive
Details Tino Martin & Anouk - Voor Je 't Weet
Details Kygo with Ava Max - Whatever
Details Chef'Special - Fly Like Me
Details La Fuente - Ratata
Details Oscar and The Wolf - Angel Face
Details Becky Hill - Outside Of Love
Details Flemming, Zoë Tauran, Ronnie Flex - Alles Op Gevoel
Details Hannah Mae - Waterdicht
Details Jaxomy, Agatino Romero & Raffaella Carrà - Pedro
Details Ariana Grande - We Can't Be Friends (Wait For Your Love)
Details Galantis, David Guetta & 5 Seconds Of Summer - Lighter
Details Purple Disco Machine & Ásdís - Beat Of Your Heart
Details Chef'Special - Speed Of Light
Details Claude - Écoutez-Moi