Neil Young en Joni Mitchell protesteerden tegen desinformatie op het platform in de podcast van Joe Rogan.
Nadat afgelopen week Neil Young en Joni Mitchell forse kritiek uitten op Spotify, heeft het streamingplatform nieuwe richtlijnen aangekondigd om desinformatie te bestrijden. Young en Mitchell verwijderden beiden hun muziek van het platform door een deal die Spotify sloot met Joe Rogan die in zijn podcast mensen aan het woord liet die antivax-meningen verkondigden als feiten. Veel mensen in de muziekindustrie en daarbuiten schaarden zich achter Young en Mitchell in hun onvrede met Spotify. Het zorgde ervoor dat het platform dit weekend maar liefst 2 miljard dollar in marktwaarde verloor.
In een officieel statement reageert CEO Daniel Ek op alle ophef. Het platform werkt aan een soort waarschuwingssticker die bij elke podcast moet komen te staan die het coronavirus bespreekt. “Deze sticker stuurt luisteraars direct door naar onze Covid-19 Hub waar alle wetenschappelijke feiten en data verzameld is met links naar betrouwbare bronnen. Deze manier om desinformatie te bestrijden wordt in de komende dagen wereldwijd uitgerold en is de eerste in zijn soort voor podcastplatforms.” Dit betekent overigens niet dat zomaar alles gezegd kan worden. In de nu openbaar gemaakte regels van Spotify omtrent deze zaken staat duidelijk dat het niet is toegestaan ‘content te plaatsen die medisch foutieve informatie bevat die een gevaar kan vormen voor de publieke gezondheid.’
Ook Joe Rogan zelf reageerde voor het eerst op het protest van Young. In een 10 minuten durende video op zijn Instagram biedt hij zijn excuses aan. “Ik ben groot fan van Neil Young en het was nooit mijn bedoeling hem boos te maken. Het is gek om ineens zo veel luisteraars en dus ook verantwoordelijkheid te hebben. Ik was niet expres controverse aan het opzoeken en ik zal mijn best doen om vanaf nu een wat meer gebalanceerd geluid te laten horen.”