Met Stukje Van Mij heeft Meau na Dat Heb Jij Gedaan haar tweede Alarmschijf te pakken. De track vestigt de aandacht op online shaming.
Docenten op middelbare scholen kunnen het beamen: vraag willekeurige jongeren of ze naaktfoto's op hun telefoon hebben staan en het antwoord is ja. Niet alleen meisjes delen foto's van hun intieme delen: jongens delen bijvoorbeeld onderling foto's van hun geslachtsdeel. Daar is niets mis mee. Ook het delen van naaktfoto's met degene met wie je een relatie hebt of met vrienden hoort tegenwoordig bij de beleving van seksualiteit. Maar wanneer die foto's ongevraagd worden gedeeld onder andere personen, is dat wel een probleem. Bij minderjarigen is er sprake van verspreiding van kinderporno, maar meer nog: de verspreider zorgt ervoor dat er een stukje van de persoon op de foto wordt afgenomen en dat het vertrouwen wordt geschaad. Met als gevolg dat er een onveilige situatie ontstaat en de kans bestaat dat degene op de foto geen andere uitweg meer ziet dan 'verdwijnen'.
Campagne
Dit alles is precies waar Stukje Van Mij van Meau over gaat. Het is onderdeel van een campagne om mensen bewust te maken van online shaming. De afgelopen weken is de commercial die bij het nummer is gemaakt al heel wat keren voorbijgekomen op televisie. De indringende clip bij de track laat zien wat de gevolgen kunnen zijn van intieme beelden die door een ander ongevraagd worden doorgestuurd. Met als dieptepunt dat het slachtoffer op een brug staat om een einde aan haar leven te maken.
Meau is niet over één nacht ijs gegaan bij het schrijven van Stukje Van Mij: ze heeft gesprekken gevoerd met 6 slachtoffers van online shaming en met een medewerker van Slachtofferhulp. De zangeres geeft aan dat begrip voor de slachtoffers heel belangrijk is. Vaak krijgen zij de vraag waarom ze zulke foto's maken, maar de fout ligt bij de persoon die de beelden doorstuurt. Hij of zij heeft de grootste verantwoordelijkheid in het hele verhaal. Meau hoopt dat ze met deze gevoelige track mensen aan het denken kan zetten en dat er minder slachtoffers zullen komen.
Tweede Alarmschijf
Stukje Van Mij komt deze week op 34 binnen in de Nederlandse Top 40 en is nu de tweede Alarmschijf voor Meau. Haar eerste, Dat Heb Jij Gedaan, haalde de eerste plek in de Lijst der Lijsten. Daarnaast scoorde ze nog andere Top 40-hits, via Dans M'n Ogen Dicht (#37 in 2022, met Racoon) en Blijven Rijden (#36 in 2022).
Elke vrijdag tegen de klok van 16:00 uur maakt Domien tijdens de Top 40 de nieuwe Alarmschijf van Qmusic bekend. De Alarmschijf is een nieuwe track waarvan ze bij Qmusic denken dat-ie een grote Top 40-toekomst voor zich heeft liggen. Daarom hoor je dit nummer de hele week extra vaak, zodat iedereen kennis kan maken met deze potentiële hit. Alle Alarmschijven vanaf 1969 check je in onze playlist op Spotify.