De verkoop van entertainmentproducten, zoals films, cd's en computerspelletjes, is in de eerste zes maanden van dit jaar met 8 procent gedaald. Consumenten gaven vooral minder geld uit aan games en spelcomputers. De verkoop van muziek via digitale kanalen steeg wel. Dat bleek donderdag uit cijfers die de brancheorganisatie NVPI van de entertainmentindustrie naar buiten bracht.
In totaal gaven consumenten in de eerste helft van dit jaar ruim 348 miljoen euro uit aan entertainmentproducten. Dat is ruim 30 miljoen minder dan in de eerste zes maanden van 2009. De verkoop van albums op cd's liep terug met 6 procent en die van singles met bijna 19 procent. Maar de verkoop van digitale muziekalbums maakte juist een sprong van 26 procent tot ruim 5 miljoen euro.
De verkoop van gewone dvd's daalde met 7,1 procent, van ruim 130 miljoen euro naar 121 miljoen euro. Blu-ray maakte echter een verkoopspurt van 71 procent. Het aandeel van blu-ray is echter nog niet zo groot. In totaal werd er voor ruim 12 miljoen euro aan blu-ray-films verkocht.