De Britse zanger, kunstenaar, producer en impresario Malcolm McLaren is op donderdag 8 april 2010 in New York aan kanker overleden.
McLaren, geboren in Londen op 22 januari 1946, bezocht diverse kunstacademies, maar bleef ongediplomeerd. Min of meer toevallig kwam McLaren op het idee om, samen met levensgezellin Vivienne Westwood, in Londen een winkeltje in rock-'n-rollkleding te openen. 'Let it Rock at Paradise Garage' opende zijn deuren in november 1971.
McLaren was gefascineerd door het situationisme: een kunststroming met het ambitieuze doel om een maatschappelijke revolutie te bewerkstelligen door het creëren van ontregelende, voor massaconsumptie geschikte, situaties.
Tijdens een verblijf in New York maakte McLaren kennis met de leden van The New York Dolls. In de hoop zijn situationistische ideeën te kunnen toepassen op het terrein van de rockmuziek neemt hij het management van de groep op zich. De Dolls blijken als band echter op sterven na dood en McLaren keert onverrichter zake terug naar het Verenigd Koninkrijk.
Omdat de originele jaren-vijftigkleding moeilijk te vinden bleek, nam zijn toenmalige partner Vivienne Westwood na verloop van tijd zelf achter de naaimachine plaats. Ze drukte steeds nadrukkelijker haar eigen stempel op het winkeltje en neemt afstand van de, in haar ogen achterlijk seksistisch en racistische, 'teddyboys' die tot dan toe de klantenkring van de boetiek vormen. In het voorjaar van 1973 wordt de winkel omgedoopt tot 'Too Fast to Live Too Young to Die' en de teddyboys-mode maakt plaats voor eigentijdse, provocerende kleding.
De T-shirts met shockerende teksten blijken een succes onder opstandige Londense jongeren. Het concept wordt nog verder op de spits gedreven door de winkel een jaar later de naam 'SEX' te geven. De kleding die in 'SEX' wordt verkocht is ontworpen met een techniek die aan het situationisme is ontleend en grofweg neerkomt op: kapotmaken en weer in elkaar zetten. Gescheurde kleding, veiligheidsspelden en fietskettingen worden op aanwijzing van McLaren gecombineerd met bondage- en SM-elementen. Op de diverse T-shirts zijn slogans tegen het gezag, het consumentisme en de aangepaste burger te lezen. Rond 'SEX' vormt zich een subcultuur die later onder de naam 'punk' massale navolging zal vinden.
Waar McLaren met The New York Dolls niet slaagde, lukt het hem wél met de Sex Pistols - een groep die in 1975 uit klanten en personeel van zijn, inmiddels tot 'SEX' omgedoopte, kledingboetiek wordt samengesteld. De band groeit uit tot de belichaming van de punk en McLaren maakt naam als behendig manipulator van de media. Sex Pistols' bandlid Johnny Rotten klaagt McLaren, na het uiteenvallen van de band, aan voor wanbeleid als hun manager.
Hoewel McLaren het succes van de Sex Pistols waarschijnlijk nooit zal evenaren, is zijn naam in de jaren tachtig verbonden aan enkele projecten die de aandacht trekken: hij is de manager van de groep Adam and the Ants. Nadat McLaren heeft bewerkstelligd dat de voorman Adam Ant de band verlaat, gaat hij op zoek naar een andere zanger. Uiteindelijk koppelt McLaren de dan veertienjarige Annabella Lwin aan de band, die dan Bow Wow Wow heet. Een poging om Lwin als zanger in te wisselen voor de dan nog onbekende Boy George strandt echter. Hierna begint hij muziek uit te brengen onder zijn eigen naam: in 1983 speelt hij met de single 'Buffalo Gals' handig in op de juist ontluikende hiphoprage en koppelt in 1984 delen van Puccini's 'Madame Butterfly' aan een sexy discobeat.
Ook het album 'Waltz Darling' uit 1989 wordt hier en daar nog opgepikt en bevat het nummer "Deep in Vogue" dat fragmenten van de documentaire "Paris is Burning" bevat. Ook maakt hij nog een album met beroemde Franse zangeressen als Amina (ESF 1991), Françoise Hardy (ESF 1963) en de actrice Catherine Deneuve genaamd "Paris", een ode aan deze stad. Daarna lijkt McLaren zijn talent om zich in de kijker te spelen meer en meer kwijt te raken.
In 2000 stelt hij zich nog even kandidaat voor het burgemeesterschap van Londen. Nadat de Britse pers hieraan enige aandacht heeft besteed trekt hij zijn kandidatuur weer in.
McLaren maakte zelf ook een aantal platen. Zijn grootste hit in Nederland was "Something's jumpin' in your shirt" uit 1989. Ook scoorde hij met Buffalo Gals en Madam Butterfly.
Malcolm McLaren werd 64 jaar.