Nieuws
Nieuws

Platenmaatschappijen raken YouTube-views kwijt

Platenmaatschappijen raken YouTube-views kwijt

Grote platenmaatschappijen zijn in totaal meer dan twee miljard videoweergaven op YouTube kwijtgeraakt. Dat gebeurde nadat de videowebsite ingreep en met harde hand optrad tegen mogelijk vervalste kijkcijfers.

Universal, de platenmaatschappij van veelbekeken artiesten als Rihanna en Justin Bieber, moest het meest inleveren. Ruim één miljard weergaven van in totaal zeven miljard 'views' zijn verdwenen. Sony raakte in een dag meer dan 850 miljoen weergaven kwijt.

Het verlaagde aantal 'views' is schadelijk voor de platenmaatschappijen, omdat YouTube online het belangrijkste kanaal voor muziekvideo’s is. Elke maand wordt voor meer dan vier miljard uur aan video's bekeken, door ruim 800 miljoen unieke bezoekers.

Bovendien wordt het aantal keren dat een muziekvideo wordt bekeken op YouTube beschouwd als een onofficiële hitlijst. Daarnaast wordt op basis van de kijkcijfers op YouTube bepaald hoe de videowebsite reclame-inkomsten deelt met partners.

Een paar weken geleden maakte YouTube bekend dat Gangnam Style van PSY de meest bekeken YouTube-video aller tijden is. De clip van de Zuid-Koreaanse rapper werd inmiddels ruim een miljard keer bekeken. (29-12-2012)

Sta Top 40 toe om nieuws en updates te sturen