Nieuws
Nieuws

Top 40 eist een rectificatie van NRC Next

Top 40 eist een rectificatie van NRC Next

Naar aanleiding van het artikel ‘Requiem voor de hitlijst - de hitlijst is dood' in NRC Next van vandaag, 25 april 2012, neemt de Stichting Nederlandse Top 40 juridische stappen tegen NRC Next en eist een rectificatie.

Bussum, 25 april 2012


Top 40 eist een rectificatie van NRC Next

De Stichting vindt het onacceptabel en bovendien misleidend dat NRC Next als illustratie bij het artikel een afgeleide van het logo van de Top 40 gebruikt zonder haar toestemming. Hierdoor wordt in het artikel de suggestie gewekt dat ook in de hitlijst van de Top 40 gemanipuleerd wordt. Dit is pertinent onjuist.

In het artikel worden songs genoemd die via manipulatie in de Single Top 100 terecht zijn gekomen. Doordat de Top 40 haar lijst op een andere manier samenstelt is manipulatie in deze lijst niet mogelijk. Hierdoor hebben de genoemde songs dan ook géén notering in de Top 40.

De Stichting Nederlandse Top 40 onderstreept dat de Top 40 hitlijst momenteel gebaseerd wordt op airplay, verkoopcijfers en een online continue muziekonderzoek. Zij onderzoekt de mogelijkheid om hier de toekomst ook streaming-diensten aan toe te voegen.

Stichting Nederlandse Top 40
De Stichting Nederlandse Top 40 stelt wekelijks enkele Nederlandse hitlijsten samen, waaronder de Nederlandse Top 40 en de Tipparade. Ook heeft de stichting de beschikking over een omvangrijk archief aan beeld- en geluidsmateriaal. De Nederlandse Top 40 werd in 1965 geïntroduceerd door Radio Veronica en was in de jaren ‘80 te zien op Veronica televisie. Tegenwoordig wordt de Media Markt Top 40 op de radio uitgezonden door Radio 538 en gepresenteerd door Jeroen Nieuwenhuize. Sinds 2011 is "het gedrukte exemplaar" wekelijks te verkrijgen in alle filialen van Media Markt.

(26-04-2012)

Sta Top 40 toe om nieuws en updates te sturen