De TROS heeft John de Mol gevraagd om zich te ontfermen over het Nationaal Songfestival. De Mol moet een nieuw format uitwerken met als hoofddoel dat de winnaar het op het echte Songfestival kan redden om door te stoten naar de finale. In een gesprek met Shownieuws liet De Mol nog niet in zijn kaarten kijken, maar hij beloofde wel zijn huiswerk te maken.
Sowieso moet John De Mol roeien met de riemen die hij heeft. De TROS heeft immers de selectieformule al vastgelegd. Zo werd beslist dat er een Nationaal Songfestival met meerdere kandidaten zal komen. Het is nu aan John De Mol om een en ander te gieten in een appetijtelijk format en vooral om te zoeken naar een winnaar die kan doorstoten naar de finale van het Eurovisie Songfestival in Baku, Azerbeidzjan.
Dat de TROS het geweer van schouder verandert en gaat aankloppen bij de succesvolle tv-producent, hoeft niet te verbazen. De laatste paar jaren was er veel kritiek op het opzet van het Nationaal Songfestival, dat bovendien resulteerde in tegenvallende uitslagen op het Songfestival zelf. John De Mols productiehuis Talpa neemt het stokje over van Global Star Media.
In een gesprek met Shownieuws beloofde John alvast zijn huiswerk goed te maken. ’Ik ga eens bestuderen wie de afgelopen 25 jaar heeft gewonnen en ook wie niet gewonnen heeft. Daar ga ik proberen een lijn in te vinden.’ De Mol wil echter niet beschouwd worden als ‘een soort messias’. ‘Het Songfestival is wat verslonst. Ik vind het wel een hele uitdaging om het onder handen te nemen’, verklaart hij. ‘Ik hoop dat ik een antwoord kan vinden dat we een act kunnen afvaardigen die het in ieder geval tot de volgende ronde kan halen.’