Nieuws
Hitlijsten

Achter De Top 40

Achter De Top 40
Harry Styles  Kris Kross Amsterdam 

In Achter De Top 40 zoomen we in op de lijst en analyseren we de laatste trends en ontwikkelingen binnen de Top 40. We legden over de lijst van afgelopen vrijdag drie stellingen voor aan drie redactieleden.

1. Harry Styles knalt deze week op nummer 2 de Top 40 binnen. Dat is meteen de piek van Watermelon Sugar, zijn grootste hit tot nu toe. Hoe verklaar je het explosieve succes van zijn nieuwe single As It Was? En denk je dat het zijn eerste nummer 1-hit zal gaan worden?

Frank: “As It Was heeft alle ingrediënten van een wereldwijde hit, zowel voor de radiostations als de streamingdiensten. Harry Styles heeft gretig gebruik gemaakt van een grote aankondiging van zijn nieuwste hit op de socials. Op Youtube is een mashup te vinden van As It Was, gekoppeld aan Blinding Lights. Zijn eerste nummer 1-hit in de Nederlandse Top 40 kan hem haast niet ontglippen. Hello Antoon, here's Harry.”

Joris: “Het bijzondere aan de solocarrière van Harry Styles is dat hij heel langzaam op gang kwam. Toen One Direction uit elkaar ging, waren meteen alle ogen op hem gericht, maar Zayn en Niall waren veel sneller met het scoren van hits. Ik denk dat dat vooral komt omdat het publiek wat moest wennen aan de sound van Harry Styles. Het was niet zo commercieel als van tevoren verwacht werd. Op zijn tweede album Fine Line kroop hij langzaam een beetje naar de mainstream toe en toen begonnen wij ook wat meer te wennen aan zijn unieke visie. Dat leverde hem toen twee hits op met Adore You en Watermelon Sugar, maar vooral zorgde dat ervoor dat het publiek zijn persoonlijkheid als soloartiest voor het eerst echt begreep. Ik denk dat sindsdien de hype voor nieuwe muziek van Harry eigenlijk nooit is weggeweest en daar profiteert hij nu dus van. Het helpt ook dat As It Was een enorm sterke track is waarvan ik met vrij veel zekerheid durf te zeggen dat hij nummer 1 nog wel gaat bereiken in de komende weken.”

Vincent: “Harry Styles is een beetje de stem geworden van een generatie. Hij kleedt zich zoals hij wil en houdt zich niet aan conventies. Dat zie je ook terug in zijn muziek. As It Was lijkt totaal niet op de muziek die in de rest van de Top 40 staat. Het heeft een eigen, tijdloze sound en daarnaast bevat het een boodschap: het is een middelvinger naar alles wat hij als popster over zich heen heeft gekregen, maar ook naar de lockdowns van de afgelopen jaren. Het wordt misschien wel nooit meer zoals het was. Het zet de luisteraar aan het denken. Is dat nou goed of slecht? Want het biedt ook weer een blik op een nieuw begin.”

2. De Nederlandse muziek overheerst de streaminglijsten momenteel al een hele tijd. Gaat die ontwikkeling doorzetten of denk je dat dit eerder een tijdelijke trend is?

Frank: “Ik denk dat Nederpop hits meer de toon gaan zetten in de Nederlandse Top 40. Rondé, S10 en Antoon hebben inmiddels het grote publiek bereikt, maar ook een band als Goldband zou weleens die overstap kunnen maken. Er is steeds meer behoefte aan muziek van eigen bodem en de muziek- en radio-industrie springen hier ook op in. Een terugkerende themaweek geheel in het teken van (nieuwe) Nederlandse muziek zou een radiozender als 3FM niet misstaan, maar een grotere zender als QMusic ook niet.”

Joris: “Ik denk dat we allemaal wel weten dat dit niet blijvend is. Nederland heeft zeker een hernieuwde waardering gevonden voor muziek van eigen bodem en dat zal voorlopig wel zo blijven. Maar de mate waarin we het nu zien, met slechts een enkeling in de Spotify top 20 internationaal, is wel een tijdelijke trend. Het hoeft van mij ook niet per se eerlijk gezegd. Ik denk dat we vooral een goede balans moeten hebben tussen de sterke muziek die binnen Nederland gemaakt wordt en wat voor interessants er ook nog daarbuiten gebeurt. Op die manier geven we onze eigen muzikale helden en talentvolle nieuwe artiesten het podium dat ze verdienen, zonder te vergeten dat er buiten onze landsgrenzen ook heel veel goede muziek wordt gemaakt die het verdient om door te breken.”

Vincent: “Met alle artiesten die de afgelopen jaren zijn doorgebroken, denk ik dat de Nederlandse muziek voorlopig nog de Top 40 zal domineren. Dat is knap, maar tegelijkertijd ook een compliment aan al die acts. Zij zijn de afgelopen jaren dichter naar hun publiek toegegroeid. Door social media (en corona) hebben artiesten steeds meer middelen gevonden om hun publiek in hun leven te betrekken. Overigens luisteren jongeren al jaren veel naar Nederlandse hiphop, die op de radio nauwelijks een kans krijgt. Kijk alleen al naar de streaminglijsten.”

3. Kris Kross Amsterdam is met Hazes-cover Vanavond (Uit M’n Bol) de snelste stijger van 2022 tot nu toe. De hit met Tino Martin en Donnie stijgt naar plek 20. Voor bijna alle hits maakt Kris Kross Amsterdam gebruik van samples van hits uit het verleden. Welke oude hit moeten de mannen van Kris Kross Amsterdam hierna uit de kast trekken als inspiratie voor hun volgende single?

Frank: “KKA maakt graag gebruik van Nederlandstalige hits uit de jaren 90, maar om weer eens een vette zomer-hit te scoren zouden ze Maldòn van Zouk Machine (nummer 9 in 1990) eens tweetalig kunnen gaan bewerken. Wellicht een niet voor de hand liggende keuze, maar wel een uitdaging. Misschien wil Rob Kemps hier ook wel aan meewerken.”

Joris: “Van mij hoeven de mannen van Kris Kross Amsterdam niet per se heel ver terug in de tijd. Het lijkt me wel vet om ze een keer iets te horen doen met dancepop-rammers uit de late 00’s. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Hot ’N Cold van Katy Perry of Poker Face van Lady Gaga. Gooi een Kris Kross-sausje over de productie, laat een talentvolle singer-songwriter als bijvoorbeeld Sera of Flemming zijn of haar magie op de tekst en vocal uitoefenen en klaar. Ik zou daar wel benieuwd naar zijn. Een Nederlandse track waarvan ik wel benieuwd ben naar een Kris Kross-versie is Brainpower’s Dansplaat. Ik denk dat er genoeg vocalisten en rappers zijn in Nederland die daar wel iets mee zouden kunnen.”

Vincent: “De refreinen van Rhythm Of The Night van Debarge en I Save The Day van Roberto Jacketti & The Scooters komen als eerste in me op. Die zijn zo ontzettend catchy. Touch Me There van Total Touch leent zich ook goed voor een remake. Een geschikt Nederlandstalig nummer is misschien Hartendief van Brace. Kris Kross Amsterdam liet met Moment al zien wel raad te weten met dat soort tracks.”

(11-04-2022)

Sta Top 40 toe om nieuws en updates te sturen