Afgelopen Vrijdag verscheen, een week eerder dan de bedoeling het tweede album van Dua Lipa. Na een lek besloot ze het naar voren te schuiven en daar is de wereld zeker niet rouwig om. We lopen je een-voor-een door de tracks en tippen je welke je in de gaten moet houden.
Future Nostalgia
‘You want what now looks like, let me give you a taste’, veel dichter bij de waarheid had ze niet kunnen zitten. De opener van haar tweede album is cocky, koelbloedig, maar vooral enorm waar. Een betere binnenkomer had ze zich niet kunnen bedenken voor dit album, omdat ze de toon zet voor wat er gaat komen. Die toon is dat een ‘female alpha’ ons allemaal even de les gaat lezen met haar attitude en sterke beats. En we zitten er he-le-maal klaar voor.
Don’t Start Now
Een van de knapste dingen aan deze gigantische hit waarmee Dua de tweede plek bereikte in de Top 40 is dat ze er eigenlijk de trend mee voor was. De discorevival is momenteel een van de grootste trends in popmuziek met hits van SZA, Justin Timberlake, Lady Gaga, Doja Cat en natuurlijk The Weeknd, maar ‘Don’t Start Now’ was waarmee die hele golf begon. Toen ze een aantal jaren geleden doorbrak was nog niet helemaal duidelijk of Dua Lipa een trendsetter of eerder een trendvolger zou worden. Deze hit bewijst dat het toch echt de eerste optie moet zijn.
Cool
De eerste track op het album die nog niet vooraf uitgebracht was, is er een waar Dua een kwetsbare kant van zichzelf laat zien. Niet alleen in de tekst laat ze blijken dat ze echt weleens haar ‘Cool’ verliest, maar ook haar stem gaat meer de hoogte in dan we van de kenmerkend lage stem van Dua gewend zijn. De opvallendste naam in de credits van deze plaat is toch wel die van zangeres Tove Lo die meeschreef. Het zorgt voor een nog sterke oorwurm die je niet snel zult kwijtraken.
Physical
De explosieve tweede single van ‘Future Nostalgia’ ontpopte zich al snel tot een favoriet onder veel fans van de Britse zangeres. Dat is allesbehalve vreemd, aangezien de plaat eigenlijk alles heeft. Een refrein dat beukt, een productie die voelt als Madonna toen ze nog deed waar ze goed in was en natuurlijk die onvermijdelijke Olivia Newton-John sample die het helemaal afmaakt.
Levitating
Daar is disco-Dua weer. En disco-Dua is een Dua die weet wat ze aan het doen is. Ze heeft haar sound gevonden en dat mogen we weten ook. ‘Levitating’ heeft dezelfde funky vibes als ‘Don’t Start Now’, maar gaat er wel mee aan de haal en neemt zichzelf niet al te serieus. Het spoken word-stukje in de bridge met een ietwat overdreven Brits accent bewijst dat zeker. Dit was duidelijk de fun waarmee Dua de wereld een beetje wil opvrolijken. Voor hoever dat momenteel überhaupt kan, lukt het haar heel aardig.
Pretty Please
Julia Michaels schreef mee aan deze sexy track. De productie is relatief minimalistisch en legt, vooral in het begin, alle aandacht op de heerlijke, diepe stem van Dua. Naar het einde toe wordt de begeleiding wel wat meer, maar het maakt de track niet minder funky. Wat ook opvalt aan ‘Pretty Please’ is dat we een hele andere Dua horen die van ‘New Rules’ en ‘Don’t Start Now’. Niet qua sound, maar zeker wel qua lyrics. De plaat laat zien dat zelfs de koningin van de ‘kiss-off’ af en toe gewoon liefde nodig heeft.
Hallucinate
Producer Stuart Price is een belangrijke naam bij het plaatsen van Dua’s discopop sound. Hij werkte eerder mee aan grote hits van Madonna en Kylie Minogue en laten hun invloeden nou duidelijk hoorbaar zijn op ‘Future Nostalgia’. Ook in ‘Hallucinate’ hoor je een Dua Lipa in haar element. Ze zingt dat ze hallucineert, maar het is duidelijk dat ze bij het maken van dit album juist alles heel goed op een rijtje had.
Love Again
Buiten haar eigen sound was Dua op haar tweede album niet bang zich te laten ondersteunen door samples van bestaande nummers. We hadden al Olivia Newton-John op ‘Physical’, maar ook liefdesverklaring ‘Love Again’ bevat een bekende sample. ‘Your Woman’ van White Town kwam in 1997 tot de bovenste plek in de Britse hitlijsten en vormt nu de basis voor ‘Love Again’. Het is duidelijk dat Dua gelukkig is in de liefde en door te luisteren naar nummers als deze, doet ze je geloven dat je dat zelf ook bent, zelfs als dat niet zo is.
Break My Heart
Ook de derde single van ‘Future Nostalgia’ bevat een sample van een grote hit uit het verleden. Voor deze plaat gaat ze nog eens tien jaar verder terug in de tijd naar 1987. Toen scoorde INXS een nummer 1-hit in Amerika met ‘Need You Tonight’. De plaat komt duidelijk terug in ‘Break My Heart’, maar wel gemoderniseerd. Bij Dua Lipa klinkt hij als een lekkere smooth popplaat die niet anders kan dan weer een gigantische hit worden. Een volgende single kiezen was een onmogelijke taak met een album dat eigenlijk alleen maar hits bevat, maar de uiteindelijke keuze is perfect.
Good In Bed
‘Good In Bed’ is een plaat die ook niet al te serieus genomen moet worden, maar juist daarom wel heel leuk is. De vergelijking met Lilly Allen is snel gemaakt en dat komt vooral door dat bijzonder grappige refrein. Niet per se het beste liedje, maar zeker een leuke en verrassende toevoeging aan het album.
Boys Will Be Boys
‘Future Nostalgia’ sluit met een serieuze noot af. ‘Boys Will Be Boys’ is het feministische anthem dat Dua Lipa altijd al in zich had. De toon van deze afsluiter is misschien niet helemaal samenhangend met de rest van dit album, maar de kracht en het zelfvertrouwen van dit vrouwelijke rolmodel zeker wel. De treffende lyrics maken dit een van Dua’s beste platen tot nu toe, al had hij misschien beter gepast als een losse single in plaats van op dit album vol met ongecompliceerde fun en discovibes. Verder valt niets te doen dan concluderen dat Dua Lipa met dit album heeft aangetoond met recht de grootste Europese ster van het moment te zijn. ‘Future Nostalgia’ is een gebalanceerde collectie van sterke discopop afgeleverd met veel zelfvertrouwen en flair.