Track-By-Track: Familia

- Releases

 Camila Cabello
Track-By-Track: Familia

Vanaf het moment dat Camila Cabello besloot een punt te zetten achter haar lidmaatschap van de meidengroep Fifth Harmony, was duidelijk dat de wereld er een nieuwe soloster bij had. Met Havana scoorde ze een van de grootste streaminghits aller tijden, maar haar tweede album Romance viel wat tegen. Herpakt ze zich op haar derde album? We nemen Familia met je door in deze Track-By-Track review.

Familia

De titeltrack van Camila’s derde album is een heel bescheiden trompetintro van 18 seconden. Toch zet het meteen de toon voor het album waarop Camila meer dan ooit haar roots durft te laten zien.

Celia

Je zou het misschien niet denken, maar op Camila’s eerste twee albums stond geen enkele volledig Spaanstalige track. Dat ze Familia met Celia helemaal in het Spaans begint laat dus al meteen zien dat ze meer durft dan ooit. Celia is verder een verleidelijk liedje dat met een lengte van 2.30 minuten wel iets langer had gemogen. Leuk detail: de lalala-hook wordt gezongen door Camila’s achtjarige nichtje Caro. Familia dus.

Psychofreak (ft. Willow)

Track 3 van Familia is ook meteen de derde officiële single van het album. En die springt er ook wel uit. Psychofreak is namelijk in alles iets wat we nog nooit van Camila hebben gehoord. Een soort mix van rock en R&B die je niet elke dag hoort met een enorm sterke bijdrage van Willow Smith, een van de meest getalenteerde artiesten van dit moment. Een liedje over mentale gezondheid is lang niet meer uniek, maar Camila doet het op volledig eigen wijze en slaagt erin om met een liedje te komen dat bijzonder verrassend is. Of het helemaal tussen de rest van de tracks van Familia past is een andere vraag, maar dat ze hem niet wilde achterhouden is ook wel weer begrijpelijk.

Bam Bam (ft. Ed Sheeran)

Van de nieuwe naar de vorige single. Bam Bam is een heerlijk zomers salsa-geïnspireerd popliedje over Camila’s breakup met Canadese popster Shawn Mendes. Bam Bam doet precies wat Camila populair maakte met Havana. Ze omarmt haar roots zonder iets te maken dat totaal niet op de radio kan. Die combinatie maakt het een echte hit. Het enige wat jammer is aan Bam Bam, is dat (waarschijnlijk) het label het nodig vond om Ed Sheeran op te bellen. Zijn toevoeging is onnodig en doet af aan het persoonlijke karakter van het liedje zelf.

La Buena Vida

Wat weinig mensen weten, is dat Camila Cabello niet alleen in Cuba geboren is, maar ook Mexicaanse roots heeft. Haar vader Alejandro is in Mexico City geboren. Dat is ook wat je terughoort op La Buena Vida. Op die track zingt ze dan wel in het Engels, maar de productie is duidelijk geïnspireerd op de Mexicaanse Mariachi. Ook zingt Alejandro zelf de Spaanstalige bridge. Nog een voorbeeld van Camila die voor het eerst in haar carrière echt durft terug te gaan naar waar zij en haar Familia vandaan komen.

Quiet

Familia is veelzijdiger dan we Camila ooit hebben gehoord. Niet alleen gebruikt ze invloeden van haar Cubaans-Mexicaanse roots, ze probeert ook nog hele nieuwe dingen uit. Quiet is daar een voorbeeld van. De synthpopplaat is er een die ze duidelijk schreef voor haar relatie met Shawn Mendes op de klippen liep in november. De hook is catchy en poppy, maar ook niet te in your face. Quiet zet ook Camila’s uitzonderlijke kopstem weer eens in de spotlight zoals ze dat eerder deed op bijvoorbeeld Never Be The Same.

Boys Don’t Cry

Naast Latin, synthpop en rock, doet Camila ook een gooi naar R&B. Op Boys Don’t Cry klinkt ze zwoeler dan ze ooit eerder deed. De track gaat over hoe toxic masculinity haar partner beïnvloedt. Het is een van de weinige momenten dat we daadwerkelijk een inzicht krijgen over wat er eigenlijk misging tussen Shawn en Camila. De meeste liedjes die de twee schreven over de breuk gingen over hoe ze daar naderhand mee omgingen. Waar het misliep tussen de twee weten we eigenlijk helemaal niet. Boys Don’t Cry is de eerste glimp die we daarvan ontvangen.

Hasta Los Dientes (ft. Maria Becerra)

Net als Celia is ook Hasta Los Dientes volledig Spaanstalig. Toch zijn het hele verschillende liedjes. Hasta Los Dientes heeft met zijn discopop-productie wat weg van Rauw Alejandro’s verrassende Latin hit Todo De Ti. Dat is uiteraard een compliment. De combinatie met Argentijnse zangeres Maria Becerra werkt ook heel goed. De stemmen kleuren heel goed bij elkaar en het doet verlangen naar meer van dit soort samenwerkingen. Karol G? Becky G? Lezen jullie mee?

No Doubt

Naast relaties met familie en (ex-)partner, is ook mentale gezondheid een belangrijk thema op Familia. Op Psychofreak komt dat duidelijk naar voren, maar ook No Doubt gaat over demonen in je hoofd die je gek maken. De track is qua productie eigenlijk een soort mix van alle invloeden die ze gebruikt door het hele album. Het resultaat is erg sterk.

Don’t Go Yet

Camila en haar label zullen ongetwijfeld geschrokken zijn van het nogal magere internationale succes van Familia lead single Don’t Go Yet. Hoewel Nederland er als een blok voor viel, waren we wel zo’n beetje de enigen. Gelukkig besloten ze de sound die ze met de single inzette, niet te schrappen. Don’t Go Yet had namelijk veel meer verdiend. Niet alleen omdat het een catchy popliedje is waarmee je je meteen op vakantie in Cuba waant, maar vooral omdat het een sterke comeback was van een zangeres die de weg op haar laatste album kwijt leek te zijn.

Lola (ft. Yotuel)

Op de laatste twee tracks van Familia valt Camila bijna weer terug in het patroon wat haar op vorig album Romance duur kwam te staan. Er is maar één Taylor Swift en haar naam is niet Camila Cabello. Op Romance vergat ze dat en probeerde ze de schrijfstijl van Swift te kopiëren zonder al te veel succes. Het verschil tussen de tracks op haar tweede album en Lola is dat ze het dit keer doet op een productie die haar Cubaanse roots heel sterk op de voorgrond zetten. De laidback gitaarsounds van het eerste couplet en de bijna jazzy sounds van het tweede deel zijn de highlights van de track. Net als de toevoeging van Yotuel, een 45-jarige Cubaanse zanger die het liedje helemaal afmaakt.

Everyone At This Party

Everyone At This Party is verrassend genoeg de enige echte ballad op het album. Hoewel Camila ook hier moet opletten dat ze niet te veel naar de beeldende swiftiaanse songwriting gaat, voelt het hier wel authentiek. Luisterend naar de afsluiter voelt het wel echt als iets dat Camila zelf heeft meegemaakt. Het is een liedje dat de zangeres op haar kwetsbaarst toont. Familia is een album vol met kleur en verrassende elementen die laten zien dat Camila Cabello nog veel meer in haar mars heeft dan we tot nu toe van haar hebben gezien.