Track-by-track: Changes

- Releases

 Justin Bieber
Track-by-track: Changes | Justin Bieber

Afgelopen vrijdag bracht een van ’s werelds grootste popsterren voor het eerst in vijf jaar weer een nieuw album uit. ‘Changes’ kent een aantal duidelijke thema’s met zijn huwelijk met Hailey Baldwin voorop. Wat zijn onze eerste indrukken van het nieuwe album en voor welke tracks moeten we onze ogen openhouden? Je checkt het in onze track voor track review.

All Around Me
Het album opent met de eerste ode aan zijn Hailey. ‘All Around Me’ is een zwoele ballad met een minimalistische productie waarin Justin zingt over ‘unconditional love’. Wat het meest opvalt aan de openingstrack is dat het een van Justins meest indrukwekkende vocale prestaties laat zien. Zijn stem is een van zijn grootste wapens en op ‘All Around Me’ is goed te horen waarom.

Habitual
‘Habitual’ is een highlight van Justins nieuwe album. Met hulp van vaste producer Poo Bear en Latin producer Tainy klinkt Justin enorm in zijn element op deze track. R&B is het genre waar Bieber zich het meest door heeft laten inspireren op zijn nieuwe album, maar hij slaagt er op ‘Habitual’ in het te laten klinken alsof hij nooit anders heeft gedaan. Wat wel gezegd mag worden is dat liefde een gewoonte noemen niet bijzonder romantisch is voor iemand die aan die liefde zo’n beetje zijn hele album ophangt…

Come Around Me
Sexy, dat is de beste beschrijving van de derde track op ‘Changes’. De kopstem die op het refrein volgt klinkt als Justin op zijn meest zwoel. Ook de tekst liegt er niet om als het gaat om seksuele invloeden met ‘pull me down aggressively’ als hoogtepunt. Niet het meest memorabele liedje van het album, maar zeker een catchy hook.

Intentions (ft. Quavo)
Op de tweede single van ‘Changes’ doet Justin een duidelijke gooi naar een nieuwe wereldhit. En waar hem dat op de veel bekritiseerde eerste single niet helemaal lukte, lijkt deze een stuk geschikter. Afgezien van een aantal wat onpersoonlijke lyrics (‘Heart full of equity, you’re an asset’) klinkt het als een heerlijke zomertrack met een fijne toevoeging van Migos-rapper Quavo. Zelfs het geluid van het openmaken van een blikje vlak voor het refrein klinkt niet als een rare toevoeging.

Yummy
Een comebacksingle van Justin Bieber die niet de top 10 haalt. Daar moet iets mis zijn, zou je denken. Dat klopt ook wel, want ‘Yummy’ hoort duidelijk bij de mindere tracks op zijn nieuwe album. De productie klinkt lekker, maar het refrein dat grotendeels uit één woord bestaat dat normaal alleen door kinderen gebruikt wordt, doet je je wel een beetje afvragen waarom er zes mensen nodig waren om hem te schrijven. ‘Yummy’ de lead single maken was een logische keuze vanwege het obvious karakter van de plaat, maar was een hele grote fout.

Available
‘Available’ maakt tekstueel een verrassende turn aangezien Justin zich op de rest van het album allesbehalve available opstelt. Oké, misschien niet voor die ene persoon dan en dat is nou precies waar de track over gaat. De productie van deze plaat klinkt weer heerlijk Poo Bear en heeft dezelfde R&B-vibe als de rest van het album.

Forever (ft. Post Malone & Clever)
Wat deze samenwerking ons leert: heb je een track met Post Malone, breng hem als single uit. Waarom dat bij ‘Forever’ niet is gebeurd, is een groot mysterie. Niet alleen vanwege Post, maar vooral vanwege de enorm sterke productie die niet over de top is en daarom de drie vocalisten alle ruimte geeft er een hele sterke plaat van te maken. Clever is ook een grote verrassing. Een eerste grote samenwerking en dan meteen met Justin Bieber en Post Malone, hou je maar eens staande. Dat lukt hem verrassend goed.

Running Over (ft. Lil Dicky)
‘Forever’ opvolgen is een vrij ondankbare taak. Gelukkig lukt het Bieber om de volgende track interessant te houden. Met name door een rap verse van Lil Dicky die in ieder geval niet saai te noemen is, houdt hij je aandacht vast op ‘Running Over’. Al doen lyrics als ‘I wanna make a language up with you’ en ‘I got back to 2015 and you started looking young, so I stopped scrolling’ je wel afvragen of Bieber beter een serieuze rapper had kunnen kiezen voor deze verse.

Take It Out On Me
Op ‘Take It Out On Me’ speelt Justin Hailey’s psycholoog. Waar de productie meer fijne R&B-vibes met zich meebrengt, is het refrein wat vlak en valt deze track een beetje in het niet tussen de meerdere grote samenwerkingen waartussen hij op het album staat. Pech vanwege timing of gewoon niet bijzonder genoeg? Misschien eerder een combinatie.

Second Emotion (ft. Travis Scott)
Na Travis’ bijdrage aan No Sense op Justins laatste album ‘Purpose’ kon hij op zijn nieuwe album ook niet ontbreken. Het goede aan ‘Second Emotion’ is de energie. Je voelt deze track door je hele lichaam en kunt niet stil blijven zitten. Wat misschien een kritiekpunt zou kunnen zijn aan deze plaat is dat het eerder klinkt als Travis ft. Justin in plaats van andersom. De beat en vibe van de track hebben veel meer hiphop dan de rest van het album en ondanks dat Travis Scott maar een verse heeft, klinkt het toch meer als een plaat van hem, dan van Bieber.

Get Me (ft. Kehlani)
Ook deze plaat was al uit voor de release van ‘Changes’ en er zullen, zeker in Nederland, genoeg mensen zijn die dat gemist hebben. Het nummer is erg low-key en moet het hebben van de match tussen Justins stem met die van R&B-zangeres Kehlani. Waar het heel fijn is om Justin samen met een vrouw te horen, haalt ‘Get Me’ het niet bij de rest van het album. Wel is het een fijn momentje van rust na het relatieve geweld van ‘Second Emotion’.

E.T.A.
‘E.T.A.’ is een hele fijne soulballad die weer eens Justin zijn indrukwekkende vocale capaciteiten in de spotlight zetten. Het doet een beetje denken aan Bieber zijn versie van ‘Location’, de doorbraak van Khalid. Toch blijft het voelen als Justin en voelt het authentiek. ‘E.T.A.’ geldt als een van de verrassendste momenten op ‘Changes’.

Changes
Een titeltrack bewaren tot track 13 is een bijzondere keuze. ‘Changes’ is ook wel een vrij bijzondere track. Slechts twee minuten lang en alleen maar een gitaar als basis voor de plaat. Jammer is dat ‘Changes’ wat vaag blijft. De changes waar hij het over heeft blijven onbeschreven en echt duidelijk waar hij het over heeft wordt het niet. Ook had de track wat langer mogen duren en voelt het niet helemaal compleet. Het spoken word stukje aan het einde is wel een verrassende toevoeging.

Confirmation
Wacht… begint dit nou opnieuw? Ja het begin van ‘Confirmation’ zorgt er in ieder geval voor dat je weer even op het puntje van je stoel zit. De lichte minimalistische productie zorgt er ook op deze track voor dat Justins stem voorrang krijgt en dat levert iets moois op. Toch blijft ook hier het gevoel hangen dat de plaat nog niet helemaal af is. Het is een trend dat muziek steeds korter wordt, maar Justin heeft zich op ‘Changes’ soms iets te veel door die trend laten meeslepen.

That’s What Love Is
Waar eigenlijk het hele nieuwe album van Justin Bieber over zijn huwelijk met zijn Hailey Baldwin gaat, is ‘That’s What Love Is’ de meest duidelijke ode aan haar. Het is niet verrassend dat hij haar op zijn bruiloft met dit nummer heeft toegezongen. Een klassieke bruiloftsong die aan alle clichés voldoet, maar toch stiekem wel erg schattig is.

At Least For Now
Na de zoetsappigheid van ‘That’s What Love Is’ staat Justin toch weer even met zijn beide benen op de grond. Hij laat duidelijk blijken dat niks zeker is in liefde en dat is een verfrissende conclusie aan het eind van een album vol liedjes over puur geluk in de liefde. Het is ook een verrassend volwassen conclusie van Bieber die anno 2020 op een roze wolk lijkt te leven.

Yummy (Summer Walker remix)
Waar een remix normaal een middeltje is een extreem commerciële track nóg commerciëler te maken, valt het in het geval van de ‘Yummy’ remix wel op hoe veel beter de track wordt met Summer Walker. Walker is een enorm R&B-talent en haar touch maakt ‘Yummy’ nog wel een redelijk plaatje. Nog steeds mijlenver van de beste tracks van het album, maar als dit niet een remix, maar het origineel was geweest, had het zomaar een veel grotere hit kunnen worden.