Tranquilo, het nummer van Jan Smit uit de Jumboreclame, heeft de Top 40 bereikt. Hij komt voorzichtig de lijst binnen op nummer 40. In het verleden hebben wel meer hits uit supermarktreclames in de lijst gestaan. We zetten ze hieronder op een rij.
1. Marco Borsato & Guus Meeuwis - Schouder Aan Schouder
Albert Heijn, 2010
De grootste supermarktreclamehit is Schouder Aan Schouder van Marco Borsato & Guus Meeuwis. Het nummer kwam op 29 mei 2010 binnen in de top 3. Op dat moment was het trouwens nog niet in een reclame te horen. Dat gebeurde pas in de aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika, dat op 11 juni van start ging. Toen gebruikte Albert Heijn het lied in verschillende Oranjereclames. In een daarvan (zie hieronder) speelt Guus Meeuwis ook mee. De AH-commercials waren ter promotie van de 'Beesies', de minimascottes die je dat jaar kon sparen. Eigenlijk had Schouder Aan Schouder alles mee op een nummer 1-hit te worden. Marco's vorige 9 (!) hits waren allemaal nummer 1-hits geworden en Het Nederland Elftal haalde de WK-finale, dus de reclames met Schouder Aan Schouder konden lekker vaak gebruikt worden. Toch moesten Marco en Guus genoegen nemen met een tweede plaats in de Top 40. Alors On Danse, de debuuthit van Stromae, bleek te sterk voor het duo.
2. Tim Dawn - To Love Somebody
Plus, 2020
To Love Somebody heeft maar liefst vijf keer in de Top 40 gestaan. De originele versie van The Bee Gees bereikte in 1967 de 13e plaats. Daarna volgden uitvoering van Nina Simone, Jimmy Somerville, Michael Bolton en Tim Dawn. Die laatste versie brak bijna het record van Jimmy Somerville, die in 1990 het meeste Top 40-succes had van alle uitvoeringen. Tim Dawn nam zijn cover op voor een kerstcommercial van de Plus. De supermarktketen had anderhalf jaar eerder ook al veel succes gehad met een sentimentele reclame (zie nummer 4) en deed dat trucje in 2020 nog eens dunnetjes over. Het verhaal van buschauffeur Mo, gespeeld door Sabri Saad El Hamus, die een oude weduwnaar zijn verloren portemonnee terugbrengt tijdens de eerste lockdown-kerst, raakten bij veel mensen een gevoelige snaar in deze toch al zo ingewikkelde tijden. In 2021 won de reclame met To Love Somebody een bronzen Loekie.
3. Wolter Kroes & Yes-R & Ernst Daniël Smid - Ben Je Ook Voor Nederland? - De Geluksvogeltjesdans
C1000, 2012
Tijdens het EK van 2012 stapte Albert Heijn af van minimascottes. De supermarkt zette dit jaar, met tegenvallend succes, in op AH-voetbalplaatjes. Concurrent C1000 dook in het gat van de minimascottes en introduceerde de Geluksvogeltjes. Aanvankelijk leken de vogelpoppetjes best succesvol, maar het Nederlands Elftal wilde niet meehelpen. Het Europees kampioenschap in Polen en Oekraïne verliep rampzalig voor Oranje. Nederland - dat een plek in de 'poule des doods' geloot had - verloor alle wedstrijden in de groepsfase. Dat was jammer voor de C1000, maar ook voor Wolter Kroes, Yes-R en Ernst Daniël Smid. Ze scoorden weliswaar een top 3-hit met hun EK-hit Ben Je Ook Voor Nederland? - De Geluksvogeltjesdans, maar na de snelle uitschakeling van Oranje verdween die single heel snel weer uit de lijst. Het nummer vergaarde hierdoor een plekje in de top 10 van minst succesvolle top 3-hits aller tijden en behoort samen met Could You Be Loved van Leona Philippo en het Koningslied tot de enige drie top 3-hits uit de Top 40-geschiedenis die slechts vier weken in de lijst stonden.
4. Joe Buck - The Way You Take Time
Plus, 2019
In 2017 ging de Plus van start met zijn reclamecampagne 'Goed eten is samen eten'. Deze campagne werd bedacht in samenwerking met het reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam. In hun reclame-uitingen zette de supermarktketen niet in op humor - zoals veel concurrenten deden - maar op emotie. Dat was bijvoorbeeld te zien in de Plusreclame uit het voorjaar van 2019. De commercial laat de bijzondere band zien tussen een jongen en zijn grootvader en daarbij staat het samen eten centraal. Het liedje dat in de reclame te horen was, was The Way You Take Time. De Zeeuwse singer-songwriter Joe Buck had dit nummer speciaal voor de reclame geschreven. Het balletje ging rollen nadat een luisteraar van Qmusic het nummer wilde aanvragen, maar Domien Verschuuren moest constateren dat er nog geen volledige versie van het nummer bestond. Joe Buck maakte er vervolgens een volledig nummer van, dat op 15 juni 2019 binnenkwam in de Tipparade. Hoe geliefd dit liedje was, bleek een paar maanden later. Toen werd The Way You Take Time naar de eerste plaats gestemd in de Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden, die mede door de Stichting Nederlandse Top 40 was georganiseerd. Rond de tijd dat die lijst gepubliceerd werd, had de Plus inmiddels weer een troef in handen. Back To You, dat gebruikt werd in hun kerstcommercial, bleef weliswaar hangen in de Tipparade, maar de naam van zangeres Hannah Mae was dankzij dit liedje wel gevestigd.
5. De Welpies - Alle Welpies Helpen!
Albert Heijn, 2008
In 2006 lanceerde Albert Heijn een reclamecampagne rond het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. Je kon dat jaar bij de supermarkt Wuppies sparen. Die figuurtjes waren in 1981 bekend geworden dankzij Vader Abraham, die probeerde een succesvol vervolg op de Smurfenrage in de markt te zetten. De Wuppies werden echter nooit zo succesvol als De Smurfen. De ronde, pluizige wezentjes met twee ogen, platvoeten en sprieten op hun kop misten een achtergrondverhaal en hadden daardoor niet echt een karakter. Desondanks had Albert Heijn er in 2006 een enorm succes mee, mede dankzij een aanstekelijk liedje dat in de WK-reclame te horen was ('Met een Wuppie, Wuppie, Wuppie pakken wij dat Wereldcuppie'). De Wuppiepoppetjes waren niet aan te slepen. Johan Vlemmix probeerde nog in te haken op het succes met de single Allemaal Wuppies, maar die werd verboden wegens een schending van het merkenrecht. De Wuppies waren immers eigendom van het bedrijf Interall Group B.V. Albert Heijn had er niet aan gedacht hun eigen Wuppielied op single uit te brengen, maar die fout werd hersteld bij het EK in 2008. Toen lanceerde AH De Welpies. Dat waren leeuwenpoppetjes met haar in de kleuren rood, wit, blauw en oranje, dat een beetje deed denken aan het haar van de trollenpoppetjes, die begin jaren 90 heel populair waren. Met hun eigen lied Alle Welpies Helpen! haalden De Welpies de Top 40, waarmee Albert Heijn de eerste supermarktreclamehit te pakken had.
6. Jan Smit - Tranquilo
Jumbo, 2025
Na Albert Heijn, C1000 en Plus sluit de Jumbo nu aan in het rijtje van supermarkten met een reclamehit. Al sinds 2013 speelt Frank Lammers een rol in de reclames van Jumbo en dat is in de nieuwste commercial van de Brabantse supermarktketen ook het geval. Zijn personage Bas komt op de parkeerplaats bij de Jumbo Jan Smit tegen, die hem uitnodigt voor een barbecue. Het is niet de eerste keer dat Jan Smit meedoet in een Jumboreclame. Eind 2022 zong hij samen met de andere Toppers en Donnie het nummer Toppie in de WK-reclame van Jumbo. Tijdens het EK van 2024 probeerde de supermarkt het opnieuw met een volkszanger. Deze keer was Marco Schuitmaker aan de beurt met zijn EK-versie van Engelbewaarder: Oranjebewaarder. Dat nummer strandde toen in de Tipparade, maar dit jaar is het wel raak. Ongetwijfeld mede dankzij de Jumboreclame scoort Jan Smit met Tranquilo zijn 31e Top 40-hit. Het nummer is overigens niet speciaal voor deze reclame gemaakt. Het idee voor Tranquilo kwam enkele maanden geleden van Alain Clark met wie hij deze zomerse track samen heeft geschreven. Wordt Tranquilo de grote nazomerhit van dit jaar? Dat gaan we de komende weken meemaken.
(17-08-2025)