In 2009 startte Paul McCartney met de Meat Free Monday-campagne. Uit onderzoek blijkt nu dat een groot deel van de deelnemers overstapt op een volledig vegetarische leefwijze.
Het doel van Pauls Meat Free Monday-campagne is om mensen aan te moedigen om één dag in de week geen vlees te eten. Volgens de website is dat goed voor het klimaat, je gezondheid en tegen de voedselschaarste. Onderzoekers van de Brighton and Sussex Medical School hebben de afgelopen jaren 655 deelnemers aan deze campagne gevolgd. Uit hun studie blijkt dat 30% van de deelnemers die het volhouden om één dag in de week geen vlees te eten, er na vijf jaar een volledig vegetarische leefwijze op nahoudt. Na drie jaar is al zo'n 20% van de volhouders overgeschakeld. De campagne mag daarmee een succes genoemd worden.
Paul McCartney en zijn echtgenote Linda werden in de jaren 70 vegetariërs. Sindsdien hebben ze op verschillende manieren ingezet tegen vleesconsumptie en voor dierenrechten. Na Linda's dood in 1998 heeft Paul hun activisme samen met zijn dochters Mary en Stella voortgezet. "Eén dag in de week geen dierlijke producten eten heeft een substantiële impact op het milieu," aldus de ex-Beatle. "Als iedereen in Groot-Brittannië bijvoorbeeld één dag geen vlees eet, zou dat onze CO2-uitstoot meer verlagen dan als niemand die dag autoreed. Wie overschakelt op een volledig vegetarisch dieet heeft uiteraard een nog grotere invloed op het milieu."