De grootste Oscar-hits

- Nieuws

 Adele Stevie Wonder Eminem Céline Dion U2 LeAnn Rimes Pharrell Williams Bill Medley Bryan Adams Jennifer Warnes

Dit weekeinde worden in Hollywood voor de 88e keer de Oscars uitgereikt. Hoewel de meeste aandacht zal uitgaan naar de beste film, acteur, actrice en regisseur is er ook een categorie die onze bijzondere interesse heeft, namelijk de prijs voor het beste originele filmlied.

Dit jaar maken twee ex-Top 40-hits de kans om het fameuze beeldje in de wacht te slepen. Writing’s On The Wall van Sam Smith (uit Spectre) en Earned It van The Weeknd (uit Fifty Shaded Of Grey) zijn beide genomineerd. Daarnaast maakt ook Lady Gaga nog kans met het nummer Til It Happens To You dat vooralsnog nergens een grote hit is geworden.  Dat nummer is afkomstig uit de documentaire The Hunting Ground.

Voor deze gelegenheid zijn wij eens in de archieven gedoken. We hebben een top 40 samengesteld van de grootste hits die ooit genomineerd werden voor een Oscar. Hieronder werpen we een blik op de eerste tien:

1. HAPPY – Pharrell Williams (2013, 1449 ptn, #1, uit Verschrikkelijke Ikke 2)
Cee Lo Green was waarschijnlijk niet zo happy toen hij vernam van het grote wereldwijde succes van Happy van Pharrell Williams. Pharrell had het nummer namelijk voor hem geschreven, maar hij mocht het niet uitbrengen van zijn platenmaatschappij. Daarna besloot de auteur het zelf maar op te nemen. De rest is geschiedenis.
Happy werd in 2014 genomineerd voor een Oscar. Het nummer verloor uiteindelijk de strijd van Let It Go uit de Disneyfilm Frozen. Erg lang zal Pharrell hier niet om getreurd hebben, want enkele weken laten kon Jeroen Nieuwenhuizen de zanger feliciteren met een nieuw record. Happy was de grootste Top 40-hit aller tijden geworden. En daarmee is het automatisch ook de succesvolste Oscargenomineerde song aller tijden.
Dat de grootste hit aller tijden afkomstig is uit een film is overigens niet uniek. La Danse De Zorba, die tussen 1965 en 2012 dit record in handen had, komt oorspronkelijk uit de film Zorba De Griek.  Die film won in 1965 drie Oscars. De muziek uit die film werd echter niet genomineerd en daarom ontbreekt La Danse De Zorba in dit overzicht.


2. MY HEART WILL GO ON – Celine Dion (1998, 730 pnt, #1, uit Titanic)
Het had niet veel gescheeld of Céline Dion had nooit een hit gehad met My Heart Will Go On. Ten eerste wilde Titanic-regisseur James Cameron alleen gebruik maken van instrumentale muziek die paste bij de periode waarin de film zich afspeelt: 1912. Ten tweede was Céline Dion zelf niet direct enthousiast over het nummer. Ze werd echter overgehaald door haar echtgenoot René Angélil, die wel de potentie van het nummer inzag. Nadat Cameron de uitvoering van Céline Dion had gehoord ging ook hij overstag. In de film zelf was alleen de instrumentale versie te horen, maar tijdens de aftiteling klonk de versie van Céline Dion door de luidsprekers.
Zowel in commercieel als in artistiek opzicht was Titanic een gigantisch succes. Het was de eerste film die meer dan een miljard dollar opbracht en de film kreeg in 1998 een recordaantal van elf Oscars, waaronder die voor het beste filmlied. Ook in de Top 40 zette Céline Dion met My Heart Will Go On een record neer. Ze was de eerste zangeres die met een solohit tien weken op nummer 1 stond.


3. (EVERYTHING I DO) I DO IT FOR YOU – Bryan Adams (1991, 718 pnt, #1, uit Robin Hood: Prince Of Thieves)
Bryan Adams was niet de eerste keuze om het themanummer uit Robin Hood: Prince Of Thieves te laten zingen. Als eerste werd Kate Bush gevraagd, maar zei vond (Everything I Do) I Do It For You niet bij haar passen. Daarna kwamen onder meer Annie Lennox en Lisa Stansfield ter sprake, maar ook bij hen liep het op niets uit.
Met Bryan Adams lukte het uiteindelijk wel en dat heeft de zanger geen windeieren gelegd. De Canadees scoorde in 1991 de grootste hit uit zijn carrière. Zowel in de Nederlandse Top 40 als in de Britse hitlijst verbrak (Everything I Do) I Do It For You het record van de hit die het langst op nummer 1 bleef staan. In Nederland waren dat elf weken en in Engeland zelfs zestien. Dat laatste record houdt aldaar nog steeds stand.
Ondanks het enorme hitsucces ging de Oscar uiteindelijk niet naar (Everything I Do) I Do It For You. Die eer ging naar Beauty And The Beast uit de gelijknamige Disneyfilm, waarme Céline Dion in 1992 haar tweede Top 40-hit scoorde.


4. (I'VE HAD) THE TIME OF MY LIFE – Bill Medley & Jennifer Warnes (1987, 655 pnt, #1, uit Dirty Dancing)
De verwachtingen van Dirty Dancing waren in 1987 niet zo hoog, omdat de film met een klein budget was opgenomen. Desondanks werd de dansfilm een kassucces en dat gold ook voor de soundtrack van de film. (I’ve Had) The Time Of My Life stond in 1988 negen weken op nummer 1 in de Nederlandse Top 40 en werd daarmee de grootste Top 40-hit uit de jaren 80. Bovendien wist het nummer zijn Oscarnominatie te verzilveren.
(I’ve Had) The Time Of My Life werd gezongen door Bill Medley en Jennifer Warnes. Voor Warnes was het haar eerste Top 40-hit, maar ze had wel al eerder een Oscarwinnend nummer gezongen met Up Where We Belong, het duet met Joe Cocker uit de film An Officer And A Gentleman.
Bill Medley had al drie hits op zijn naam staan als helft van het duo The Righteous Brothers, waaronder de top 10-hit Unchained Melody uit 1965. Dat nummer werd in 1990 alsnog een nummer 1-hit nadat het was gebruikt in de film Ghost. Toevallig of niet: net als in Dirty Dancing is in die film een hoofdrol weggelegd voor Patrick Swayze.


5. SKYFALL – Adele (2012, 633 pnt, #1, uit Skyfall)
De Oscarstatistieken zagen er in 2013 niet zo gunstig uit voor Adele. Skyfall was het titelnummer van de gelijknamige James Bondfilm en Bondfilm leken niet zo populair bij leden van de Academy. Van alle 22 officiële Bondfilm wonnen er slechts twee een Oscar: Goldfinger uit 1964 en Thunderball uit 1965. Niet in de grote categorieën, maar respectievelijk voor de beste geluidseffecten en visuele effecten. De laatste keer dat een Bondfilm genomineerd werd, was in 1981: For Your Eyes Only.
Skyfall was pas het vierde officiële Bondthema dat genomineerd werd in de categorie voor beste originele lied. Hoewel haar drie voorgangers allemaal strandden, was het bij Adele wel raak. Zij won als eerste artiest een Oscar met een Bondthema.
Ook in de Top 40 deed Skyfall het uitstekend. Van alle elf Bondthema’s die ooit in de Top 40 hebben gestaan, is Skyfall veruit de succesvolste. Na For Your Eyes Only van Sheena Easton is het bovendien de enige die op nummer 1 belandde.
Morgennacht weten we of Writing’s On The Wall van Sam Smith het tweede Oscarwinnende Bondthema wordt of niet.


6. I JUST CALLED TO SAY I LOVE YOU – Stevie Wonder (1984, 549 pnt, #1, uit The Woman In Red)
1984 is het meest hitgevoelige jaar in de geschiedenis van de Oscars. Vier van de vijf Oscargenomineerde nummers hebben in de Top 40 gestaan en bereikten allemaal de top 10. In de Amerikaanse Billboard Hot 100 was de prestatie van de vijf genomineerde nummers nog imposanter. Daar bereikten ze allemaal de eerste plaats van de hitlijst.
De grootste van die vier hits was I Just Called To Say I Love You van Stevie Wonder, die met dat nummer zijn enige nummer 1-hit en de grootste hit uit zijn carrière scoorde. Dat was achttien jaar na zijn Top 40-debuut met Blowin’ In The Wind. Ondanks de sterke concurrentie ging Stevie uiteindelijk met de Oscar naar huis. Daarmee was hij Isaac Hayes met Theme From Shaft de tweede Oscarwinnaar die zijn nummer helemaal zelf uitvoerde, componeerde én produceerde.
Op de avond van de uitreiking droeg Stevie Wonder zijn prijs op aan de Zuid-Afrikaanse burgerrechtenactivist Nelson Mandela, die op dat moment nog in de gevangenis zat. Een dag later reageerde de Zuid-Afrikaanse staatsomroep met een verbod op alle Stevie Wonderliedjes.


7. LOSE YOURSELF – Eminem (2002, 505 pnt, #1, uit 8 Mile)
Eminem schreef Lose Yourself op de set van de film 8 Mile en nam het nummer tussen de filmopnames door op. De rapper is namelijk de enige artiest in deze top 10 die zelf ook meespeelt in de film waaruit hij een nummer zingt. En niet zomaar een rol; Eminem speelt de hoofdrol als rapper B-Rabbit in een film die op zijn eigen levensverhaal gebaseerd is.
Zowel de film als de acteerprestaties van Eminem kregen in 2002 lovende kritieken. Desondanks werd alleen het themanummer Lose Yourself voor een Oscar genomineerd. Daarmee werd het het eerste hiphopnummer uit de geschiedenis dat een Oscarnominatie kreeg. Dat Eminem de prijs uiteindelijk ook nog eens zou verzilveren, had hij helemaal niet zien aankomen. Hij was zelfs niet eens in de zaal aanwezig bij de Oscaruitreiking. Naar eigen zeggen was hij niet eens naar de tv aan het kijken, maar lag hij thuis te slapen. De Oscar werd in ontvangst genomen door Luis Resto, de enige van de drie componisten van Lose Yourself die bij de uitreiking aanwezig was.


8. HAVE YOU EVER REALLY LOVED A WOMAN?– Bryan Adams (1995, 466 pnt, #2, uit Don Juan DeMarco)

Bryan Adams is de enige artiest die twee keer in deze top 10 staat. Na het enorme succes van (Everything I Do) I Do It For You uit 1991 besloten filmcomponist Michael Kamen, producer Robert “Mutt” Lange en Bryan Adams nog tweemaal hun krachten te bundelen. De eerste keer was in 1993 voor het nummer All For Love uit de film The Three Musketeers. Dat nummer zong Bryan Adams samen met Sting en Rod Stewart. Het nummer bereikte de derde plaats in de Top 40, maar werd niet genomineerd voor een Oscar.
In 1995 was het weer raak. Toen kwamen Kamen, Adams en Lange op de proppen met het nummer Have You Ever Really Loved A Woman? voor de film Don Juan DeMarco. In de Top 40 werd dat nummer van de eerste plaats gehouden door een andere filmhit: Conquest Of Paradise van Vangelis uit de drie jaar oude film 1492: Conquest Of Paradise. Deze keer wist Adams zijn Oscarnominatie niet te verzilveren. Die eer ging in 1995 naar Colors Of The Wind uit de Disneyfilm Pocahontas, gezongen door Vanessa Williams.


9. HOW DO I LIVE – LeAnn Rimes (1998, 459 pnt, #4, uit Con Air)
How Do I Live van LeAnn Rimes is een apart geval in deze top 10. Het nummer is geschreven voor de actiefilm Con Air, maar de uitvoering van de 14-jarige LeAnn Rimes werd uiteindelijk niet gebruikt in de film. Touchstone Pictures vond haar uiteindelijk te jong om het themanummer van een film met zo veel geweld te zingen. Bovendien vond Touchstone de uitvoering van Rimes te pop-achtig, terwijl de voorkeur werd gegeven aan een countrynummer.
Daarom liet de filmmaatschappij het nummer opnieuw inzingen door de 32-jarige countryzangeres Trisha Yearwood. Deze versie werd uiteindelijk in de film gebruikt. In de Amerikaanse countryhitlijst scoorde deze versie het best, maar in de gewone Billboard Hot 100 zette LeAnn Rimes juist een unieke prestatie neer. Haar uitvoering van How Do I Live stond een recordaantal van 32 weken onafgebroken in de top 10 en 62 weken bij de bovenste 40. Deze records staan nog altijd op haar naam.
De Oscar ging echter aan haar neus voorbij. Die ging naar My Heart Will Go On uit Titanic, die dat jaar in bijna alle categorieën waarin de film genomineerd was de Oscar wegkaapte.


10. ORDINARY LOVE – U2 (2013, 451 pnt, #7, uit Mandela: Long Walk To Freedom)
U2 kreeg al één keer eerder een Oscarnominatie. Dat was voor het nummer The Hand That Built America uit de film Gangs Of New York uit 2002. Toen ging de Oscar echter naar Lose Yourself van Eminem. Daarvoor had de Ierse band ook al nummers uitgevoerd en geschreven voor films. Het bekendste voorbeeld is de top 10-hit Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me uit de film Batman Forever uit 1995.
In 2013 ontving de groep zijn tweede Oscarnominatie voor het nummer Ordinary Love uit de biopic Mandela: Long Walk To Freedom. De leden van U2 kenden Nelson Mandela persoonlijk en vonden het een eer dat ze het themanummer voor deze film mochten schrijven. Het is maar zeer de vraag of Mandela het nummer zelf ooit gehoord heeft, want op 5 december 2013, zes dagen na de release van Ordinary Love, overleed hij op 95-jarige leeftijd.
Net als Happy van Pharrell Williams greep ook Ordinary Love van U2 uiteindelijk naast de prijzen. De Oscar ging dat jaar naar Let It Go uit de Disneyfilm Frozen.

 

De complete Oscar Top 40 kun je hier terugvinden.