Weer een social hype

- Columns

 Alan Price Georgie Fame
Eriks Hitdossier

Een wereld zonder social media is niet meer voor te stellen. We delen zaken met elkaar die we slechts bij hoge uitzondering aan iemand anders zouden vertellen.

Vroeger was er hooguit die oom die je de hele avond verplicht naar dia’s van zijn vakantie in Zwitserland liet kijken. Het eerste wat we nu doen, is onze bestemming met de hele wereld delen. Je kon je al helemaal niet voorstellen dat we Polaroid-foto’s van onszelf zouden maken en laten zien aan Jan en alleman. Men had vroeger gedacht dat je niet goed bij je hoofd was. Dit was ook een beetje de strekking van een artikel uit de The Washington Post de afgelopen week omdat er weer een ‘social hype’ plaatsvond.

Iemand had bedacht dat het liedje dat op nummer één stond op je veertiende verjaardag van enorm belang was voor de rest van je leven. Het resultaat was een massale zoektocht naar het verleden. Niet iedereen werd daar blij van: een collega-dj kwam uit op Willempie van André van Duin. Voor mij was het Rosetta van Georgie Fame en Alan Price, nummer één op 16 juni 1971. Wil jij het ook weten en delen? Check het op top40.nl.

Eriks Hitdossier lees je iedere week in Veronica Magazine.